Pradžia / Radikaliai
 

Recenzija. DRIEZHAS – „Gonija“ (2012): Atsinaujinančios genties dainos

Ir tiems, kas gerai žino projekto „Driezhas“ kūrybą, ir pirmąsyk ją išgirdusiems, tai – puikus šventinis siurprizas. Projekto „Driezhas“ sumanytojas Kristijonas Lučinskas ilgai ir kruopščiai, daugiau kaip ketveris metus ruošė naująjį albumą „Gonija“. Nusivilti neįmanoma.

Mindaugas Peleckis
2012 m. Gruodžio 01 d., 21:48
Skaityta: 739 k.
Driezhas - Tolumoje
Driezhas - Gonija (2012) (album sampler)

Audiovizualinis „projektas gurmanams“ „Driezhas“ įkurtas Klaipėdoje 1998 metais (plačiau - http://www.soundprovocation.com/driezhas.html, https://www.facebook.com/driezhas). Tais pačiais metais pasirodė pirmoji mažakalbio žemaičio iš Plungės Kristijono Lučinsko (g. 1978) sukurtas pirmasis albumas „Demo #1“, po to – „Ten, kur skubam aš ir tu“ (2002); tai – multimedia albumas, kaip ir po to sekęs multimedia DVD „Sekmadienio rytui“, singlas „Serbento pasaka“ (2005), „Split‘as“ (bendras albumas) su "Doniu" ir kitas bendras albumas „20.00.00000“ su „Inconnu“ ir „Doniu“ (2002 ir 2003).

2008 metais pasirodė albumas „Tolumoje“, išleistas paties Kristijono sukurtoje įrašų studijoje „Soundprovocation“, veikiančioje nuo 2008-ųjų. 

Naujajame albume „Gonija“ „Driezhas“ tapo duetu. 2009-2012 metais vykusiuose „Gonijos“ įrašuose dalyvavo Ieva Astromskaitė (g. 1992), kuri parašė ir daugelio dainų (tiksliau, visų, išskyrus penktąją – „Okasore“, kurios tekstą sukūrė Kristijonas) eiles.

Ieva Astromskaitė.

Kristijonas Lučinskas.

„Gonijos“ kūrinių pavadinimai, kaip ir pati muzika, kvepia nepigia metafizika, poetika, man, kaip gyvenančiam Vilniuje, atrodo, jog tai – „muzika nuo jūros“ (gal ir ilgesingas albumo viršelis įaudrina fantaziją). „Gonijoje“ yra 9 kūriniai: „Iduna“ (Iðunn - nemirtingumo, jaunystės deivė skandinavų mitologijoje), „Žiežulos“, „Vandeny“, „Ataka“, „Okasore“ (žodžių žaismas "o kas ore" išreiškia, anot Kristijono, "rūpestį dėl Tėvynės"), „Miraklis“, „Gonija“, „Linijos“ ir „Numina Vagantia“ (lot. "klajojanti dievybė").

Iðunn.

Už visą muzikinį albumo išpildymą nuo iki atsakingas Kristijonas, grojęs ir sempleriais, ir sintezatoriais, ir būgnų mašina, ir birbyne, kurios mokslus yra baigęs Klaipėdos universiteto liaudies muzikos katedroje. Kristijonas groja daugeliu instrumentų (barokine fleita, įvairiais liaudiškais instrumentais, „viskuo, kas skleidžia garsą“, kaip pats yra sakęs).

Jei „Tolumoje“ buvo melodinga elektroninė muzika, švelni ir darkwave‘inė, tai „Gonijoje“ atsirado tirštesnių jūros spalvų ir garsų, moteriškų raganiškų šūkčiojimų, ekspresijos. Albumą klausant tarsi jaučiama vyriško ir moteriško pradų kova – „minkštesni“, bet stiprūs sintezatoriaus garsiai susilieja su pirmykšte motinos gamtos energija. 

Albumas „susiklauso“ labai greitai, nors pirmosios dvi trys kompozicijos – sunkėliau, reikia nuotaikos, norint įsivažiuoti į paslaptingą „Driezhas“ pasaulį. Sunku išskirti kurį nors kūrinį. „Okasore“ pažįstamas iš anksčiau, tad buvo malonu jį čia girdėti, „Iduna“ taip pat jau buvo klausytas, nors naujame kontekste – solidžiame, baltame kaip tam tikros rūšies kompiuteriai ir panaši technika – digipack‘e viskas kitaip. Čia labai tinka tarp šešėlių ir šviesos esanti nuotraukų erdvė, įdomiai sukurta į viršų lyg mongolų, japonų ar kinų vertikalės atverčiama knygutė, kurioje rasime kūrinių tekstus. Jaučiama, kad juos rašė poetės duonos ragavęs žmogus. Gerą įspūdį palieka štai kad ir tokios frazės: „kasomis išsipins vanduo“, „lekiančiom skiedrom medinio dievo / tik pelenų debesys ir liepose bitės užsnūdę“, „žemės nuo dangaus / savęs nuo žvėries neatskirsi“, „mano saulė į jūrą panirusi / sugrįžtu paskutiniu jos ilgesiu“. Akivaizdu, kad senojo tikėjimo, žmogaus ir gamtos vienybės motyvai čia labai svarbūs.

Visus albumo "Gonija" dainų tekstus galima rasti čia: http://www.soundprovocation.com/outputs/Driezhas/driezhas-gonija-lyrics.html

Tai patvirtino ir Kristijonas. Jis atsakė į kelis klausimus.

Kokia albumo koncepcija? Jis atrodo esąs poetinis-mitologinis.

Naujajame albume „Gonija“ vyrauja mistiniai, mitologiniai tekstai, siurrealistiniai siužetai.

Kaip supratau, daugelis eilių - naujos kolegės. Pristatyk ją.

Ieva Astromskaitė yra įvairiapusė menininkė: smuikininkė, baigusi džiazo vokalo studijas Vilniaus J. Tallat-Kelpšos konservatorijoje. 2011 m. išleido debiutinę poezijos knygą „Dulkėm ir žiedlapiais“. Šiuo metu Ieva studijuoja Vilniaus universitete kultūros istoriją ir antropologiją. Projekte „Driezhas“ ji atsiskleidžia kaip tekstų autorė ir vokalistė.

Ar dabar „Driezhas“ bus duetas, ar jį vis dar galima vadinti soliniu projektu?

„Driezhas“ nuo 2011 metų oficialiai paskelbtas duetu. 

Kas apipavidalino albumą, kieno nuotraukos? Viskas išties estetiška ir solidu.

Viršelio dizaineris - Lukas Ruškys. Fotografijų autoriai - Justas Žekonis ir Vytautas Juozėnas.

Kokių jau sulaukei atsiliepimų? Kur platinamas albumas?

Nors albumas ką tik pasirodė, bet jau sulaukėme gerų atsiliepimų. CD tiražas yra 500 vienetų. Galima įsigyti ir elektroninę versiją Mp3, Apple Lossless bei FLAC formatais, kuri yra neriboto tiražo. Albumas platinamas visame pasaulyje, pradedant savo tinklapiu (www.driezhas.lt), baigiant Amazon.com ir iTunes parduotuvėmis.

Kaip pavadintumei dabartinio albumo stilių?

Bendras skambesys: ethno-electro, ritualiniai ritmai, melodijų pynės, nostalgiškos lo-fi elektronikos pasažai, papildantys šiuolaikiškų tembrų faktūras. Aplinkos garsai iš miestų, patalpų. Birbynė, fortepijonas, perkusija ir kita. Geriausia išgirsti pačiam ir savaip įvertinti stilistiką. [Mano kuklia nuomone, „Driezhas“ per tuziną metų jau turi savą stilių, kurį sunku supainioti su kita grupe ar projektu; asmeniškai pavadinčiau tai eksperimentiniu, poetiniu, mitologiniu ambientu, - M. P.]

Kas yra „Gonija“? Ar yra ryšys su žodžiu „agonija“?

Diskutuodami, tyrinėdami, žaisdami žodžiais, pasirinkome pavadinimą „Gonija“. Graikų kalba γονή, γόνος reiškia „gimdymą, gimimą, giminę, gentį, įsčias, vaisių, vaiką, kilmę“. „Gonys“ lietuviškai reiškia salamandrą - tai gyvybingumo, augimo, atsinaujinimo, dvasingumo, sąmoningumo simbolis. Dar yra sąsajų su slavišku „гон“, kuris reiškia veržimąsi. [Tai - dar vienos savęs tapatybės paieškos, nes iš dalies artėjama prie „driežo“ reikšmės: LKŽ byloja – gonỹs sm. (3) [K], BŽ498, NdŽ; R, MŽ zool. salamandra: Gonỹs an driežlą panašus, tik uodega platesnė Pl.– M. P.]

Kodėl „Driezhas“?

Dėl šio gyvūno simbolikos bei toteminės reikšmės sąsajų su intuicija, išmintimi.

Iš kur Tau ateina įkvėpimas?

Įkvėpimas subręsta iš išgyvenimų, apmąstymų. Kartais užsiplieskia netikėtai, kartais atsėlina lėtai :)

Kaip juda kito Tavo jazz-funky-lounge muzikos projekto – „Deepinmood“ – reikalai? Ar greitai sulauksime albumo?

Vienas naujas kūrinys – jau į pabaigą (http://soundcloud.com/deepinmood/deepinmood-downtown-river-v08). Įrašyti keturi kūriniai – „Breeze“ (2008; mergina kalba išgalvota kalba), „Jazzymood“ (2009; kartu su „Saulius Šiaučiulis Jazz Trio“), „Beautiful Day in Tokyo“ (2010; pagal teremino solo Japonijos orų prognozę specialiai projektui „Deepinmood“ skaito Naito Yumiko) ir „Dark Moon Swing“ (2011; saksofonas – Laimonas Urbikas). Visus juos galima rasti čia: http://soundcloud.com/deepinmood.

Artimiausi planai: koncertai, albumo pristatymas?

Artimiausi pristatymo koncertai planuojami Vilniuje, Kaune ir Rygoje sausio mėnesį.

Ačiū. Gero vėjo. 

Komentarai