Pradžia / Garsas / Sound
 

Nėriaus Pečiūros kūrybos triumfą vainikavo solidus albumas CHRONOLOGIJA 1986-2019

Lietuvos pankų tėvui šiuo metu - pats darbymetis. Praėjusiais metais jis išleido net tris albumus - EDM (elektroninės muzikos formatu perleistas 10 savo dainų), jo paties sukurto dokumentinio filmo "Lietuva - tai jėga" garso takelį (taip pat 10 dainų, tarp kurių yra ir anksčiau neskelbtos "Romas Kalanta" ir "Komunizmas neturi ateities") bei "Mes grojam roką tėvo garaže" (11 dainų). Nespėjo ir prasidėti šie metai, o jau pasirodė solidi "Chronologija", kurioje rasime net 25 N. Pečiūros dainas nuo 1986 iki 2019 m. Taip pat Nėrius pristatė savo sukurtą dokumentinį filmą apie legendinę (post)punk grupę "Sa-Sa."

Mindaugas Peleckis
2019 m. Vasario 20 d., 16:29
Skaityta: 81 k.
Nėriaus Pečiūros kūrybos triumfą vainikavo solidus albumas CHRONOLOGIJA 1986-2019

Mano galva, "Chronologija" - puikiai surinktas geriausių dainų albumas (jame yra ir šiais metais pristatyta naujiena "Konfucijus ir Frida"), kuris ne itin gerai pažįstamam su N. Pečiūros kūryba (vis dėlto albumų daugiau nei tuzinas) leis susidaryti puikų vaizdą/garsą, kokią muziką nuo dar M. Gorbačiovo laikų kūrė ir kuria šis talentingas žmogus. Nė nedvejodamas rašau dešimt balų iš dešimties už visą Nėriaus veiklą - albumus, knygas, koncertų organizavimą, filmų kūrimą ir suku ratu "Chronologiją".

"Chronologiją" vasario 23 dieną Nėrius Pečiūra nemokamu koncertu pristatys Vilniuje klube "Tres Baracudos Pub". Kaip teigia albumo autorius, "tai konceptualus "the best of" leidinys, kuriame sudėtos dainos, sukurtos nuo 1986 iki 2019 metų. Dvidešimt penki kūriniai chronologiškai atspindi kūrybinius etapus ir metamorfozes."

Artėjant naujo albumo pristatymui, buvo sukurta nauja N. Pečiūros 1996 metų hito "Meluok, meluok" versija. Dainai pastatytas ir naujas vaizdo klipas.

1986 metais balandžio mėnesį sprogo Černobylio atominė elektrinė ir ir lengvas pavasario vėjelis radioaktyvias dulkes ramiai nešė į Vakarus. Nieko apie tai nežinodami, nes sovietų informacinės priemonės faktą iš pradžių slėpė, Atsuktuvas ir jo bičiulis Varveklis (Vikintas Darius Šimanskas) kaip tik tuo metu kūrė pirmasias dainas "Aš nuplikau nuo peroksido" bei "Pilnas miestas narkomanų". Šia lietuviško akademinio pankroko klasika ir pradedamas albumas "Chronologija". Minėti kūriniai savo forma panašūs į britų grupės "The Exploited" ankstyvąjį muzikinį minimalizmą, tad už juos turime būti dėkingi "The Exploited" albumui "On Stage" ir istorinėms radioaktyvioms Černobylio dulkėms, pasiekusioms Vilniaus mikrorajoną Šeškinę, kur gyveno Varveklis.

1988 metų gegužę Vilniaus Sporto rūmuose koncertavo britų grupė "Pop Will Eat Itself". Tai buvo industrial rock, indie rock atstovai, kurie savo muzikinį stilių vadino žodeliu "grebo". Grebo buvo gana trumpai egzistavęs alternatyvinio roko požanris, kuriame skambėjo pankroko, EDM (electronic dance music), hip-hop'o ir psichodelikos elementai. Minėtame "Pop Will Eat Itself" koncerte Atsuktuvas stovėjo prie pat scenos ir įdėmiai klausėsi. "Pop Will Eat Itself" grojo su ritmo mašina ir tokia techninė naujovė tada jam buvo negirdėta ir patraukli. Tai ir dar keli įvykiai kiek vėliau ėmė daryti įtaką grupės "Už Tėvynę" kūrybai.

1989 metų kovo 3 dieną JAV buvo išleistas debiutinis hip-hop'o trio "De La Soul" albumas "3 Feet High and Rising" ir tais pačiais metais jį į Lietuvą atvežė jauna panelė -  lietuvių kilmės kalifornietė. Ji "De La Soul" kasetę padovanojo tuo metu žinomam undergroundo muzikos veikėjui Nėriui Pečiūrai - Atsuktuvui. Tas albumas jam atsuko kelis varžtelius smegenyse ir nuo 1989 metų vasaros grupė "Už Tėvynę" įrašuose ėmė naudoti ritmo mašinas bei pradėjo tekstus skanduoti taip kaip jiems išėjo. Su tokia nauja muzikine koncepcija "Už Tėvynę" grojo 1990 metų balandžio 8 dienos vakare Andriaus Mamontovo inspiruotame Vilniuje esančių Spaudos rūmų gynybos koncerte.

Nuo 1989 - tųjų N. Pečiūra draugavo su elektroninės lietuviškos grupės "Ars Nova" nariais. O jie turėjo geros aparatūros - net ir "Yamaha RX7". Tai buvo tuo metu nauja ir neseniai pasirodžiusi ritmo mašina. Tad "Ars Nova", "De La Soul" ir "Pop Will Eat Itself" padarė įtaką kitam kūrybiniam etapui, kurį albume "Chronologija" pažymi 1989-1992 metų dainos su repavimais ir skandavimais.

Ryškiausias pavyzdys - 1989 metų daina "Myliu tėvynę" - "grebo" stiliaus politinis repas. Tokias kelias dainas grupė 1989-1990 metais grojo koncertuose Vilniaus Sporto rūmuose bei Kauno Sporto halėje.

Taip pat 1989-taisiais buvo sukurtas plačiau žinomas gotikinis hitas "Rožės". Kūrinys išgarsėjo A. Mamontovo dėka, kuris dainą aranžavo ir pasirūpino, kad ji patektų į Lietuvos radijo laidą "Jaunimo muzikos studija". Vėlesnių metų "Už Tėvynę" atlikti kūriniai "Dainelė apie chebrą", "Meilės liga", kuriuos parašė A. Mamontovas, ryškiai atspindi pašėlusius laikus po 1990 metų.

Devyniasdešimtinių viduryje N. Pečiūra buvo parašęs keletą roko muzikos baladžių - "Meluok, meluok", "Vėjas", kurios buvo grojamos radijo stočių. Beje, albume "Chronologija" yra nauja dainos "Meluok, meluok" versija, kuriai pastatytas ir naujas vaizdo klipas.

Ketvirtasis N. Pečiūros kūrybinis etapas prasidėjo po 2000-ųjų. Grojant pankroko grupėje "Bacefalai" buvo sukurta "Liuka", "Sudegė Brodvėjus". 2009-tieji buvo įsimintini daina "Vandenynai", kuri buvo parašyta vienai merginų grupei. O paskutinysis kūrybinis etapas prasidėjo 2012 metais bei tęsiasi iki šiol. Nuo 2012-tųjų N. Pečiūra kiekvieną rudenį išleidžia naują albumą. Taip buvo sukurtos dainos "Mažutė", "Duok cigaretę šmėklai" ir kitos. Naująjį diską užbaigia šių 2019-tųjų metų daina "Konfucijus ir Frida", kuriai tekstą parašė poetė Justina Razumaitė.

Albumas "Chronologija" - rinktinė diskografijos apžvalga. Tai kelionė laiko spirale nuo 1986 metų pavasario, kai sprogo Černobylio atominė elektrinė ir pankai Varveklis bei Atsuktuvas pradėjo vingiuotą kūrybinio gyvenimo kelią.

Komentarai