Pastebėdamas straipsnyje „Į kur plečiasi Visata? Ketvirtas Visatos matmuo“, keliamų klausimų aktualiją, filosofas sako: „Štai kokios mokslinės grumtynės – klasikos graikai tokias vadino gigantomachija (milžinų kovomis, – tokiomis, kaip tarp Aristotelio ir Platono).
Ir štai Paul Sutter irgi dalyvauja septynioliktojo amžiaus rėmuose, kuriuose dalyvavo Newtonas ir Leibnizas. Pirmasis kalbėjo euklidinės erdvės ir tęstino laiko rėmuose, o antrasis visuotino perspektyvumo pasaulyje. Antrasis tapo postmodernistų mantra. (Vokietijos premjerė Merkel tai pavadino „multi-kulti“)“.
Toliau filosofas lakoniškai, tačiau labai esmingai išdėsto moderniosios filosofijos požiūrį į keliamus klausimus. Jis sako: Filosofija turi atkreipti dėmesį į keletą dalykų.
Pirma. Klausimas, "Į ką" plečiasi visata“? - priklauso Aristotelio ir Newtono „rėmams“. Aristotelis klausė: jei prieisime kosmoso ribą ir per ją iškišime ranką - kas ten bus?
Newtono „euklidinė dėžė“ turėtu kelti toki pat klausimą. Bet Leibnizas daug perspektyvesnis.
Straipsnyje minėtas centrų pokytis iš kurių viskas plečiasi analogiškai kaip ir iš mūsų centro, yra įmanomas tik su begalybės prielaida. Begalybėje galima pasirinkti bet kokį tašką ir jis bus centras, nes tik riboto kosmoso koncepcija gali teigti, kad yra vienas centras, kurio atveju nusitolinus nuo jo bet į kokią pusę reiškia priartėjimas prie ribos, vedantis į klausimą - kas už jos?
Toks visatos ribotumas, leidžia kryptingumą - judesys į ribą. Bet iškėlus prielaidą, kad ribos nėra, negalima teigti ir kryptingumo, ir tokiu atveju negalima teigti, kad nuo šio centro viskas plečiasi "į". Taigi plėtimasis „į“– tėra metafora, o ne tikrovė.
Reikia tuojau pat pastebėti, kad metafora, kurioje viskas plečiasi nuo mūsų centro irgi nebegalioja, nes mes žinome, jog galaktika Andromeda, kaip tik neskrieja nuo mūsų centro tolin, bet už penkių milijardų metų susidurs su mūsų galaktika.
Išvada: nėra jokios krypties, ir įvykiai „plūduriuoja, maišosi, vieni į ten, kiti į čia, nurodantys kad, nėra nei kryptingos „ateities“, nei taško „praeities“, kur įvyko koks nors „big – bang“. Visa tai yra ribos prielaida - "kada" visata prasidėjo? Kritiškai apmasčius reikšmę "riba", iškiltų svarbius klausimas - "kada" kas nors prasidėjo?
Žodžiu, tokios prielaidos kaip ribotumas-neribotumas yra metaforos kurias mes priimame kaip "tikrovę".
Šiuo atveju ir niekas yra klasikos prielaida: Būties riba yra Niekis.
Parmenidas nubrėžė šią ribą.
Taigi po tokio filosofo visatos komentaro atsiranda gera proga pakalbėti apie modernistinio pasaulėvaizdžio ir nūdienos mokslo santykį.
Štai modernioji filosofija formuoja tokį pasaulėvaizdį, kuris negali turėti vistos egzistavimo pradžios centro („big - bang"), išsiplėtimo ribų bei plėtimosi vietos, t.y., visata negali turėti jokios apibrėžties. Tad kalbant apie tokį abstraktų pasaulėvaizdį, kolona ant kurios jis rymo - tai visatos begalybės prielaida. Tokį pat pasaulėvaizdį, pagrįstą matematine begalybės prielaida, mini ir mokslininkas Paul Sutter, tačiau čia pat pabrėžia, jog jis jam sunkiai suvokiamas platesniame astrofizikos žinių kontekste. Taigi jis sako, kad galima įvesti ir ketvirtą matmenį. Tada turėtume visatos vaizdą, kuris galėtų labiau įtikinti Paulo Sutterio protą. Tačiau, kaip pastebi mokslininkas, galbūt pats mąstymo žavumas ir yra tai, kad žmogaus protas kuria koncepcijas, kurių pats negali suvokti?
Todėl klausimas aktualus: ar kiekvieno žmogaus protas pasiruošęs aprėpti platesnį nūdienos mokslinių faktų kontekstą ir pasigęsti ketvirto matmens, o tokį matmenį įžvelgus, - filosofijos dėka naujai imti ieškoti pasaulio tvarkos ar tai betvarkės? Kaip žinoma, pasaulėvaizdis yra formuojamuos pasaulėžiūros pagrindas. Tad pirmiausiai į akis krinta tai, jog abstraktus pasaulėvaizdis yra akstinas rutulioti naujajam filosofiniam arrtopocentrizmui iš kurio išstumiamos klasikinės tiesos, objektyvios tikrovės, vertybių bei pan. paieškos.
Ką dar esminio būtina pastebėti kalbant apie modernizmą ?
Visų pirma reikia prisiminti, jog nūdienos modernizmas, gamtos jėgų ir gyvybės bei žmogaus sąmonės klausimu, atitinka materializmo koncepciją - gyvybė atsirado savaime iš gamtos jėgų, o žmogaus sąmonė yra pati aukščiausia gyvybinių procesų išsivystymo pakopa. Kaip ir materializmas, modernizmas atmeta veikiamąją galią turinti nemedžiaginį (antgamtinį) pasaulio matmenį ir teigia, jog visi su sąmone siejami dvasiniai procesai nutrūksta po žmogaus fizinės mirties.
Taigi šiek tiek apie visatą kaip „niutonišką uždarą dėžę“.
Iki praėjusio šimtmečio vidurio, mokslinė kosmologija visatą traktavo kaip begalinę, amžiną ir nekintančią. Tačiau nūdienoje, visatos plėtimasis patvirtintas stebėjimais kaip faktas ir šis faktas nebekelia jokių mokslinių abejonių. Nebekelia abejonių ir moksliniais eksperimentais patikrinta medžiagos raidos teorija, kuri kartu su visatos plėtimosi faktu nuveda į tais dalykais pagrįstą "big - bang".
Naujausi visatos stebėjimo duomenys vis labiau papildo jos buvusios pradžios mokslinį pagrindimą. Taigi šiandien "big - bang" yra įgavęs garbingą fizikos teorijos statusą ir mokslinėje kosmologijoje yra visatos centras iš kurio iškeliavo šviesa brėžianti visatos ribas. Tiesa, šios ribos kas akimirksnį kinta, tačiau tam tikru laiko momentu, šviesa nuo "big - bang" yra įveikusi tam tikrą atstumą. Kitas labai svarbus klausimas, kuris sukelia sumaištį netgi ir tam tikrų mokslininkų protuose - tai stebėtojo vieta visatoje ir iš tos vietos galimos visatos apibrėžtys. Čia mokslas remiasi abejomis A. Einšteino reliatyvumo teorijomis. Joms bendra esmių esmė sako, jog šviesos greitis yra baigtinis, ir jo sudėti negalima (kaip tai daroma Newtono mechanikoje). Todėl šviesa, pasiekianti stebėtoją iš dviejų priešingų pusių, stebėtojo atžvilgiu negali apibrėžti erdvės viršijančios jos greičio apibrėžties. Taigi vaizdžiai kalbant, jei stebėtojas žvelgia tik viena kryptimi, tai mato, jog šviesa per vieną sekundę apibrėžė tris šimtus tūkst. km. erdvę. Tačiau jei stebėtojas tuo pačiu momentu nori sužinoti koka šviesos apibrėžta erdvė yra jam už nugaros, tai ta erdvė bus nulinė, t.y., stebėtojas tarsi atsiranda prie sienos už kurios nėra šviesos. Bet čia tik supaprastintas įvaizdis, galintis padėti suprasti laiko ir erdvės santykį (erdvėlaikį) stebėtojo atžvilgiu. Be abejo, šis įvaizdis galioja ir po "big - bang" šviesos apibrėžiamai erdvei. Tačiau žmogus - stebėtojas yra žemėje, kuri juda kartu su visa Saulės sistema bei galaktika, šviesos (medžiagos) apibrėžiamoje erdvėje. Todėl po "big - bang" apibrėžiamos erdvės atžvilgiu kinta stebėtojo vieta, o iš stebėtojo pozicijų – kinta erdvė arba laikas. Tačiau tai nereiškia, kad objektyvioje tikrovėje šviesos apribota erdvė yra begalinė ir duotuoju laiko momentu neturi apibrėžties "big - bang" atžvilgiu. Kitas klausimas kaip tiksliai visa tai galima apskaičiuoti matematiškai.
Nūdienos stebėtojas, visatos stebėjimui naudojas ir kosminiu teleskopu „Hubble“. Nepaisant to, kad naujausių stebėjimo priemonių dėka, matematiniai apskaičiavimai vis dar tikslinami, tačiau negaline abejoti pačiu visatos atsiradimo principu bei galimybe ją apibrėžti šviesa kaip daiktu, kartu sukuriančiu laiką ir erdvę. O štai ta vieta be laiko ir erdvės apibrėžties - „į kur“ visata plečias - tai pagrįstai galima teigti, jog tokia vieta yra begalinė. Taigi čia išvada tokia: kadangi po įvykusio "big - bang" šviesa vis dar „kažkur“ keliauja - tai turi būti ir „kažkokia“ vieta, kurią šviesa paverčia mokslui žinoma medžiagine tikrove.
Keletas sakinių apie Leibnizą ir visuotiną perspektyvumą.
Leibnizo laikais, filosofai vis dar kalbėjo apie pasaulio tvarką sukūrusį antgamtinį Dievą -Dvasią bei žmogaus sielą (filosofai sutarė dėl tam tikrų universalijų). Tad Leibnizo monados kaip žmonių sielų metaforos, judėjo link Dievo. Nūdienoje, postmodernistai apie jokią sielą nekalba, o jei ir kalba, tai ją supranta fiziškai - kaip energiją, kuri iš niekur neatsiranda ir niekur nedingsta, o tik pakeičia būvį. Tad judėjimo perspektyvumo samprata čia visiškai kita nei Leibnizo - tai žmogiškojo medžiaginio būvio pasikeitimas. (Tiesa, visiškai atskiras klausimas kaip Dievą ir sielą suprato pats Leibnizas. Pvz., krikščionis Hegelis, savo sielą sutapatino su Dievu ir išrutuliotos dialektikos dėka į filosofiją įnešė naują mintį - jei nėra žmogaus proto, tai joks Dievas neegzistuoja. Ši mintis tapo kertiniu akmeniu modernizmui bei ateizmui kalbant apie Dievą). Taigi savo idėjiniu pagrindu, „multi - kulti“ yra materialistinė ir nepripažįsta jokių antgamtinių jėgų. Tiesa, žodis materializmas tarsi paseno, todėl „multi- kulti“ vadinasi reliatyvistine pasaulėžiūra. Čia žmogus pats sau „gamtinis dievas“, todėl neturi jokios atsakomybės prieš antgamtinio „metaforinio“ Dievo nustatytą fizinę bei dvasinę tvarką, kurią žmonija surado savo daugiaamžės patirties bei klasikinių apmąstymų dėka.
Labai svarbu pakalbėti apie ką filosofas net neužsiminė – apie moksle prigijusį žodį „informacija“.
Ir vis tik gali kilti klausimas: ar šiuolaikinei filosofijai turėtų būti aktualios mokslinės žinios apie gamtinę tikrovę? Prisiminkime senovės Graikiją. Antikos mąstytojai, todėl ir vadinosi filosofais, jog norėdami surasti tam tikrus atsakymus, gilinosi į gamtos bei žmogaus gyvenimo stebėjimus. Taigi to meto mokslo žinios bei jų apmąstymas buvo tos pačios monetos dvi pusės. Tik tokiu būdu, visuotinai religingoje to meto aplinkoje, jie ėmė skirti žmogaus psichologizmu pagristus tikėjimus bei iš jų išplaukiančius prietarus nuo tikrovės. Todėl skirtingai nuo visų kitų pasaulio šalių mąstytojų - žmogaus dvasinės tikrovės mokytojų (nūdienoje jie beveik visi vadinami filosofais) - graikų filosofai yra šiuolaikinio gamtamokslio pradininkai.
O argi nūdienos žmogaus prote nėra neišspręstų klausimų liečiančių jo formuojamų tikėjimų koncepcijas, kurios suponuoja visą žmogaus atsakomųjų veiksmų grandinę pasaulio atžvilgiu? Juk akivaizdu, jog žmogaus tikinčio antgamtinės tikrovės egzistavimu, veiksmai bus vieni, o tikinčio, kad tokios tikrovės nėra – bus kiti. Todėl pirmiausiai, nūdienos filosofija privalo atkreipti dėmesį į tai, kad šiuolaikinio gamtamokslio piešiamoje medžiaginėje tikrovėje, ilgą laiką buvęs karštų filosofinių ginčų objektas ir kartu materializmo pagrindas - demokritiškas mechanistinis sąmonės veikimo principas jau nebegalioja. Juk būtent dėl minties nemedžiagiškumo, šiandieniniai mokslai tiriantys žmogaus sąmonę teigia, jog visumoje apie sąmonę galima labai mažai ką tepasakyti. Ir ta maža dalis - tėra žmogaus motorikos mechanizmas. Todėl nepaisant iš kieno lūpų (tebūnie tai ir empirinius mokslus atstovaujantis asmuo) išgirstume teiginį apie minties materialumą – turime žinoti, jog to žmogaus išsilavinime yra pasilikusi didžiulė gamtamokslio žinių spraga. O juk būtent sąmonė yra pasaulio pažinimo instrumentas tiesiogine šio žodžio prasme. Taigi kiek buvo tuščiai filosofuota remiantis netikrovišku sąmonės veikimo principu?! Juk sekant tokiu principu buvo atmestos klasikos tiesos, tikrovės, vertybių ir t.t. paieškos (anot reliatyvizmo, neįmanoma ieškoti tiesos ar tikrovės nes viskas kinta ir mintis tikrovės nespėja pasivyti). Ar tokiu atveju begalima rimtai kalbėti apie tokį „modernų“ pasaulio ir žmogaus tikrovės pažinimą?! Tad postmodernizmas tėra protestas prieš moderniosios filosofijos bejėgiškumą pateikti ką nors labiau įtikinančio žmogaus egzistencijos klausimu. Taigi šiandieninė filosofija privalo neatsilikti nuo gamtamokslio ir turi atrasti štai ką: ar iš istorinės praeities atkeliavę žmogaus bei pasaulio aiškinimai tėra tam tikros idėjinės metaforos neturinčios nieko bendro su tikrove, ar tai yra tikrovė apipinta idėjomis kaip tam tikromis metaforomis?
Taigi dabar grįžkime prie žodžio „informacija“.
Parodydamas kaip visatos begalybės prielaidos dėka, modernizmas apibrėžtumą geba paversti metafora, galiausiai filosofas savo samprotavimams pagrįsti remiasi astrofizikos mokslu. Iš mokslinio fakto padaroma galutinė išvada, jog nėra jokios krypties, viskas plūduriuoja, maišosi ir pan. (Kad Andromeda artėja link mūsų yra stebėjimais užfiksuotas faktas. Tad filosofo apmąstymuose, kaip kad ir Aristotelio laikais, mokslas ir samprotavimai žengia koja kojon.).
Tad ir aš remiuosi mokslo faktais ir pastebiu, kad fizikos mokslas patenka į tam tikrą aklavietę: Viena vertus, mokslas gali kompetentingai kalbėti tik apie medžiagą bei jam žinomas sąveikos jėgas - tai sudaro mokslo apibrėžiamą visatos medžiaginę - fizinę tikrovę. O kita vertus, norėdamas visus tuos dalykus nuosekliai apjungti, mokslas priverstas konstatuoti reiškinius, pranokstančius mokslo galimas fizinės tikrovės apibrėžtis. Todėl tokiai nemedžiaginei tikrovei išreikšti, žodis „informacija“ įgavo moksliškai pagrįstą reikšmę. (Tiesa, nemedžiaginė tikrovė yra išreiškiama ir kitomis sąvokomis – tai priklauso nuo medžiagos tyrinėjimų specializacijos. Ta pačia proga noriu pastebėti, jog savo tekste abu žodžius „medžiaga“ ir „materija“ naudoju kaip vienas kito sinonimus, nors priklausomai nuo mokslinės specializacijos - vienose labiau prigijęs vienas žodis, o kitose – kitas.).
Taigi komentuodamas bei plėtodamas Paul Sutter pamąstymus, informacijos sąvokos pagrindinę esmę tapatinu su nieku bei su iš žmogaus sąmonės kilusia mintimi. Tapatinimą pagrindžiu tuo, jog šie trys paminėti dalykai nepatenka į pagrindinio fizikos dėsnio (energijos tvermės dėsnio) apibrėžtį ir todėl apie juos galima kalbėti kaip apie nematerialią tikrovę. Svarbiausias dalykas į kurį nuveda mano tekstas yra astrofizikų klausimas apie informacijos „likimą“ tuo atveju, kai viena dalelė patenka į juodąją bedugnę, o kita ne. (Kaip žinoma, pagal sieties reiškinio faktą , dalelių turima tarpusavio informacija yra nemedžiaginė tikrovė). Iškeltam klausimui pateikiu du galimus paaiškinimus, iš kurių labiau įtikinantis tas, kuriame parodoma , kad medžiaginė tikrovė tėra nemedžiaginės tikrovės , t.y., informacijos pasekmė. (Galbūt filosofas gali pastebėti, jog toks paaiškinimas sukasi platoniškų idėjų rėmuose). Kadangi stebėdamas medžiagos būvio pokyčius, astrofizikos mokslas kelia informacijos klausimą, tad abiejų paaiškinimų bendrą kontekstą papildomai koncentruoju į tai, jog mokslas šią sąvoką vis plačiau įtraukia į medžiaginės tikrovės aiškinimą. Kitaip tariant, mokslas kalba apie tai, kad medžiaga atitinkamai santykiauja su nemedžiagine tikrove. Antrame paaiškinime išskiriu nematerialios tikrovės prioritetą medžiagai. Taigi pagrįstai galima teigti: kadangi moksle tokia nemateriali tikrovė atrandama norint paaiškinti medžiagą bei jos sąveiką, tai ji nėra kažkokia tikrovės neatitinkanti metafora, filosofinė idėja ar pan., - bet tai yra mokslinis faktas, t.y., materialaus ir nematerialaus pasaulio dėmenų sąlyčio realybė.
(Beje, įtraukiant informacijos sąvoką, būtų labai įdomu paliesti dar vieną mokslininkų keliamą klausimą apie matomos visatos pradingimą vienu akimirksniu, apie labai staigų visatą sudarančios medžiagos būvio pasikeitimą. O ar tuomet, tokio klausimo kontekste, neturėtume geriausiai paaiškinančio atsakymo apie staigius NSO atsiradimus ir išnykimus?).
Išvada: Moksle informacijos sąvoka yra neginčijama, tad tik laiko klausimas, kada ši sąvoka įsiskverbs į filosofų protus ir tokiu būdu sukels pasaulio bei žmogaus naujų apmąstymų bangą.
Pabaigai aktualus klausimas tolimesniam pamąstymui bei galimai diskusijai: ar mokslinė informacijos sąvoka nėra ta šiandieninė filosofinė universalija, kuri gali padėti skverbtis į pasaulio arche? Argi nebūtina gebančios atskleisti tikrovę mokslo racionalios kalbos dėka, naujai pažvelgti į iki šių dienų filosofams ramybės neduodantį bei įvairiai interpretuojamą Parmenido būties klausimą? Remiantis mokslo pripažįstamais dalykais, į akis krinta tai, kad antikinis Niekis nėra klasikos metafora, bet mokslo piešiamoje objektyvioje tikrovėje – tai prioritetinė nemedžiaginė jėga kurianti medžiaginę tikrovę (graikų suprantamą kaip trūnųjį pasaulį). O jei į filosofinius debatus įtrauktume iš mokslo faktų sukurtą gyvybės evoliucijos teoriją, tai dalykuose, kurie liečia gyvybės bei sąmonės klausimus, tikrai negalėtume neįžvelgti akivaizdaus kryptingumo.