Galbūt krikščioniui toks klausimo formulavimas pasirodys absurdiškas, nes bendrame krikščioniško mokymo kontekste dėl Jėzaus Kristaus dieviškumo jokių abejonių nebepalikta. Kita vertus, šis mokymas siekia tolimą istoriją, aprėpiančią žmonijos dvasinę patirtį bei yra labai plačios teologinės apimties, todėl ne kiekvienam lengvai suprantamas. Juolab, jog į krikščionišką mokymą yra įsiliejusi ir tam tikra Vakarų filosofija. (Beje, už metaforą, jog Kristus yra šviesa iš šviesos, krikščionys turėtų dėkoti graikų filosofams).
Tačiau krikščionybė kaip ir kita iš judaizmo kilusi religija (t.y., islamas), turi išskirtinį bruožą iš visų kitų pasaulio religijų, - tai kosmologinė antgamtinė Dievo, visatos Kūrėjo samprata. Žvelgiant į religijos ir mokslo galimą sąlytį, mus labiausiai turėtų dominti antgamtiškumo aspektas nes šiandieninio mokslo dėka prie jo galima realiai prisiliesti. Taip galima padaryti netik nuosekliai dėliojant mokslinius faktus, bet ir žvelgiant į mokslininkų sukurtus tam tikrus prietaisus bei naujausias informacijos perdavimo priemones. Taigi galbūt bus įdomu jei iš šiandieninių mokslo žinių apie visatą bei žmogų perspektyvos, pabandysime pažvelgti į pačią dieviškumo sampratą, o po to ir į Jėzaus Kristaus Asmenį.
Kalbant apie antgamtiškumą ir gamtamokslį vienas iš raktinių žodžių yra informacija. Jeigu moksle kalbama apie informaciją, tai reiškia, kad yra paliečiamas dalykas, kuris neapibrėžiamas jokiais fizikos dėsniais. (Išsamiau apie tai straipsnyje, „Į kur plečiasi Visata? Ketvirtas Visatos matmuo“. Paskelbta Radikaliai. lt). Tačiau fizikos dėsniais apibrėžiama informacijos nešėja, t.y. – medžiaga (materija). Mokslui aiškinantis medžiaginį mikropasaulį, informacija buvo suprantama kaip nemedžiaginės kilmės. Kad apie ją būtų galima kažką pasakyti mokslo žinių kontekste, informacija buvo sutapatinta su medžiaga ir traktuojama kaip medžiagos savybė (tiesa, nors mūsų nagrinėjamos esmės tai nekeičia, tačiau moksle neapibrėžiami dalykai yra traktuojami ir kitaip: pvz., tam, kad būtų galima paaiškinti elektrinių krūvių pasikeitimą realiose dalelėse, panaudojama virtualaus fotono sąvoką, t.y., kalbama apie dalelę, kurios medžiaginėje tikrovėje nėra).
Tad ir mes, informacijos neturime traktuoti kaip kažkokios medžiagos raidos pasekmės. Atvirkščiai, informaciją turime suprasti kaip tam tikrą pirminę nemechanistinę priežastį, nuo kurios priklauso subatominių dalelių elgesys, galintis nulemti medžiagos būvį bei jos struktūrines savybes ir galiausiai – organinę medžiagą bei iš jos sekusią gyvybę. Taigi informacijos negalime absoliučiai sutapatinti su medžiaga bei jos kvantine prigimtimi, ta prasme, tarsi tie abu dalykai būtų neatskiriami ir kažkuris neturėtų prioriteto kito atžvilgiu. Praeitame šimtmetyje fizikos mokslui postulatiškai išsprendus fotonų pasikeitimo informacija neprarandant laiko reiškinį (sieties reiškinį), radikaliam ateizmui buvo mestas iššūkis. Tam tikrose filosofijose buvo įrodinėjama, jog materija nėra jau tokia „gaivališkai akla“ kaip kad teigė ateistai, o turi išankstinį protingumą nulėmusį gyvybės atsiradimą. Minėtos filosofijos savo pagrindine esme nepranoko ateistinės koncepcijos, kuri teigė, jog visa sukuria materija. Naujosios filosofijos ištrynė antgamtiškumo kaip pirminio Intelekto religinę bei filosofinę sampratą ir sukėlė modernių religijų bangą – meldimąsi medžiagai arba kitaip tariant, - gamtai (laikantis nuoseklumo, prieiname neišvengiamos išvados, jog žmogus šioje religijoje meldžiasi pats sau, nes jei visa sukuria medžiaga, tai žmogaus sąmonė yra pati aukščiausia tos medžiagos raidos pakopa).
Taigi, į paminėtus dalykus pažvelkime šiek tiek plačiau bei atraskime ar turi kokią nors tikrovišką prasmę pirmieji archainio žmogaus dvasiniai ieškojimai, jo bandymai atskleisti pasaulio tvarką bei apibrėžti savo santykį su ja.
Informacijos sąvoka mokslą stumia į tam tikrą aklavietę: viena vertus, mokslas gali kompetentingai kalbėti tik apie medžiagą bei jos sąveikos jėgas, o kita vertus, norėdamas visus tuos dalykus nuosekliai apjungti, mokslas priverstas kalbėti ir apie nemedžiaginę tikrovę. Akibrokštas čia tas, kad jei mikropasaulio tam tikro reiškinio aiškinimui informacija priskiriama pačiai medžiagai kaip jų bendra vienovė, tai stebint visatą arba bandant paaiškinti žmogaus sąmonę plačiąją prasme, tokia lygiavertė vienovė nebeišlaiko kritikos. Laikantis prielaidos, jog medžiaga ir informacija sudaro lygiavertę vienovę ir kartu panagrinėjus kaip tokia vienovė apjungia ir gali apspręsti visatos medžiagos globalų elgesį, galiausiai iškyla neišsprendžiamas uždavinys: Tam, kad toks holograminis paaiškinimas būtų nuosekliai įkomponuotas į mokslui pažįstamą visatą, turime atmesti vieną iš esminių visatos paaiškinimo pagrindų – eksperimentais patvirtintą medžiagos raidos teoriją, nes holograminis principas prieštarauja visatos dinamiškumui ir iš to išplaukiančiai medžiaginei įvairovei, įskaitant ir mums žinomą gyvybę. Dar daugiau, visata net nebūtų atsiradusi, nes singuliarume tvyrotų neišardoma „superenergijos“ ir informacijos vienovė. Taigi čia išvada tegali būti vienintelė; jei jau visata egzistuoja tokia koką nūdienoje pažįstame, tai informacija egzistavo anksčiau nei singuliarunas ir yra prioritetinė singuliarumo atžvilgiu. Savo pagrindine esme, ši išvada suponuoja žmonijos religinių ir filosofinių ieškojimų esmę Kaip pamatysime vėliau, informacijos prioritetas medžiagos atžvilgiu, nūdienoje daugiau nebegali būti ginčijamas.
Taigi, holograminės visatos idėja atitinka sąlyginai siaurą mokslo žinių kontekstą, t.y., jos mokslinis pagrindas telieka eksperimentiškai patvirtintas faktas, kuris konstatuoja dalelių tarpusavio pasikeitimą informacija neprarandant laiko. Kita vertus, šiuo faktu pagrįsta holograminė visatos idėja labai praplečia informacijos sampratą.
Apie holograminę visatos idėją ypač būtina pakalbėti ir tuo aspektu, kuriame paliečiamas žmogaus sąmonės klausimas. Šis klausimas charakterizuoja visų nūdienos pseudomokslų bendrą bruožą, - tai bandymas medžiagos kvantine prigimtimi išsamiai paaiškinti sąmonę. Arba kitaip tariant, sąmonę besąlygiškai bandyti tapatinti su fiziniu pasauliu. Kaip žinoma, medžiaginio (mechanistinio) sąmonės veikimo aiškinimo pradininkas yra filosofas Demokritas. Taigi čia, minčiai bei visiems dvasiniams procesams cirkuliuoti būtina medžiaginė terpė. Nors šiandieniniai mechanistinio sąmonės veikimo šalininkai nebeteigia, kad sąmonę galima paaiškinti vien tik atomų dėka, tačiau pati aiškinimo esmė nepasikeitė, - vietoje sąlyginai didžiulių atomų, nuo sąmonės neatsiejamai minties cirkuliacijai paaiškinti, pasirinkta ženkliai mažesnė dalelė - šviesa (t.y., elementarioji dalelė fotonas arba kvantas, kuris yra medžiagos elektromagnetinės sąveikos pernešėjas). Todėl populiariausias žodis „paaiškinantis“ sąmonės veikimą, žmogaus minčių prigimtį bei jų dėka vykstančius visus dvasinius procesus tapo žodis energija. Tačiau išmanesniems mechanistinio aiškinimo šalininkams užkliūna labai esmingas prieštaravimas – fotonui galioja fizikos dėsniai, o minčiai ne. Todėl šie aiškintojai remiasi faktu, jog išnaudodamas dalelių sietį, mokslas sugeba perduoti informaciją didesniu nei šviesos greičiu. Kaip žinoma, mokslininkai tokią užduotį gali įgyvendinti manipuliuodami dalelėmis, kurios apibrėžiamos fizikos dėsniais bei fizikinėmis konstantomis. Todėl pastangos besąlygiškai tapatinti sąmonę ir fizinį pasaulį bei kartu įtilpti į fizikos dėsnius pasitelkiant sieties reiškinį, tariamai medžiaginei (kvantinei) minčiai paaiškinti, problemos moksliškai neišsprendžia.
Apibendrinkime klausimą: kodėl nuo sąmonės neatsiejamų minčių mechaniistinis aiškinimas prasilenkia su mokslu?
Pagrindinis dalykas tas, kad mintis neturi nieko bendra su fizikos dėsniais bei konstantomis. Tad moksle nesunkiai apibrėžiama medžiaginė žmogaus dalis, bet mintis ne. Todėl, nors mintis gali būti traktuojama kaip neatsiejama nuo medžiaginių smegenų veiklos, tačiau moksle, nuo medžiagos mintis atskirta labai aiškiai. O pseudomoksle, atvirkščiai – mintis nuo medžiagos neatskiriama ir traktuojama kaip medžiaginė (kvantinė). Taigi pseudomokslas savo aiškinime nekalbėdamas apie nemedžiaginę tikrovę (antgamtiškumą) tarsi nori išlaikyti mokslinį rangą ir neprieštarauti medžiagą tyrinėjančiam gamtamoksliui, kita vertus, prieštaravimas akivaizdus, – tai eklektiškas sieties reiškinio sutapatinimas su žmogaus sąmone.
(Tiesa, mums kalbant apie mintį, nėra būtina ypatingai gilintis į fizikos mokslo žinias, kadangi mechanistinis sąmonės veikimo principas nuvainikuojamas žymiai paprasčiau - geležine logika: Jei mintis cirkuliuoja šviesos dėka, tai kaip tuomet žmogus savo vaizduotėje gali sugebėti sukurti visatos, kaip baliono vaizdą? Juk tam, kad sąmonėje tokį vaizdą galima būtų išvysti, mintis turi išsikelti už šviesa apibrėžiamos visatos ribų. Tad kaip mintis tai galėtų padaryti, jei už visatos ribų šviesą neegzistuoja).
Taigi kaip paminėtus mokslo dalykus galėtume sugretinti su krikščioniška Dievo samprata bei religine mąstysena,?
Ogi labai elementariai. Kadangi fizikos moksle visos gamtos jėgos neatsiejamos nuo medžiagos ir priklauso prie mokslo apibrėžiamų, o informacija bei žmogaus mintis prie apibrėžiamų nepriklauso, tai tokius dalykus sugretinant su religine terminologija, galima teigti, jog mokslinė informacijos sąvoka yra religinės Dievo, antgamtinės jėgos, Būties, pirminio Intelekto ir pan. sinonimas. Tačiau tai nereiškia, jog tokia analogija bandome apibrėžti Dievą, - tai būtų visiškas absurdas nes kaip žinoma, judėjiškos kilmės religijose Dievo samprata siejama ne tik su antgamtine jėga, bet ir su teigiamomis žmogaus dvasinėmis savybėmis. Kita vertus, gretinant mokslo ir religijos sritis, Dievas gali būti suprantamas kaip gamtinę tikrovę veikianti nemedžiaginė pirmapradė abstrakti jėga. Todėl visiškai rimtai galime kalbėti apie Dievo tam tikrą kūrybinį aspektą bei žmogaus ryšį su Juo nemedžiaginės minties dėka. Plačiau pasiaiškinus informacijos kaip antgamtiškumo sampratą, visus judėjiškos kilmės religijose žinomus „stebuklus“ (antgamtinius reiškinius), galime vertinti kaip pirminės Informacijos sukeltas medžiagines pasekmes, kurios skirtos žmogaus tikėjimo Dievu sutvirtinimui (o kartu ir žmogaus santykio su Dievu pagilinimui).
Gali kilti klausimas: Ar gali žmogus užmegzti ryšį su Dievu jei jo sąmonė nėra pajėgi pranokti medžiaginės tikrovės? Žinoma, kad negali. Juk pirminė sąlyga, kad būtų galima tokį ryšį užmegzti yra būtinybė žmogaus sąmonėje sukurti ne tik medžiaginės, bet ir nemedžiaginės tikrovių vaizdinius. Priešingu atveju apsiribojama medžiaginiu pasauliu bei religiniu santykiu su ta medžiaga. Tačiau tai nereiškia, jog negalimas atvirkštinis variantas: Dievas gali užmegzti santykį su žmogumi nepriklausomai nuo jo turimų sąmonės vaizdinių ar įsitikinimų. Krikščioniškos religijos istorijoje žinoma daugybė tokių atvejų kai žmogus palieka savo bedievystę ar paties susikurtą dievą (arba dievus), įvairiausią jį žalojantį dvasinį gyvenimą ir atsiverčia, pripažindamas Jėzaus Kristaus Asmenį kaip tikrą Žmogų, ir tikrą Dievą.
Kaip žinoma, Kristus yra vienas iš trijų Asmenų, kuriais krikščionys geba paaiškinti vienatinį Dievą. Kalbant apie Kristų vien tik socialinės raidos plotmėje ir keliant klausimą kas būtų jei žmonija gyventų Kristaus mokymu bei Jo gyvu pavyzdžiu, - tai atsakymas aiškus: žmonija pasiektų aukščiausią ir daugiau žmogiškais santykiais nebeapibrėžiamą dvasingumo pakopą, todėl nebeturėtų jokių tarpusavio konfliktų. Tad tokiu aspektu, kad Kristaus Asmuo pranoksta žmonijos realias dvasines galimybes siekiant bendro Gėrio, galima teigti, jog Jis atitinka žmonijos ilgai brandintą šventybės sąvoką ir todėl yra Dievas.
Tačiau mums tokio atsakymo neužtenka nes į žmogiškąjį Dievo Asmenį norime pažvelgti iš gamtamokslio žinių pozicijos.
Taigi kodėl mes turime manyti, jog Jėzus Kristus nebuvo tik žmogus – pranašas, o yra Dievas – visatos Kūrėjas? Juk iš aptartos antgamtiškumo sampratos akivaizdu, jog žmogus be savo medžiaginio kūno turi ir gamtinę tikrovę pranokstantį dėmenį. Darant šio dėmens paralelę su mokslui žinoma informacijos sąvoka, su jos prioritetu medžiagai, būtų logiška teigti, kad žmogus savo minties dėka galbūt dalyvauja visatos medžiagos kūrime. Ar tikrai taip galėtų būti?
Tam, kad pabandytume atsakyti į šį platų klausimą, pirmiausiai turime pažvelgti į dar prieš Kristų buvusios civilizuotos žmonijos pasaulėžiūrą. Jos esmę nesunku atskleisti raktinio žodžio visa dėka. Senovės Tolimuosiuose ir Artimuosiuose Rytuose bei Europoje, buvo laikomasi tvirtos nuostatos, jog gamtinis ir antgamtinis pasauliai yra visa (Visata, Vienis ir pan.). Nors graikų filosofai skyrė matomą (trūnųjį) ir nematomą pasaulius (tikroves), tačiau visa atsiranda (prasideda) netgi iš platoniškų idėjų bei aristoteliško pirminio Intelekto. (Nors pats Aristotelis kalba apie „pirminį judintoją, kuris nėra judinamas“. Beje, iš senovės Tolimųjų Rytų ir kitų filosofijų, nejudėjimo aspektas prisimenamas ir nūdienos pseudomoksluose, juose tapatinant sąmonę su singuliarumu bei dalelės, ir bangos dualumu. Čia galiausiai prieinama išvados jeigu visa yra judėjimas, tai ir sąmonė tėra judėjimo pasekmė. Taip pakartojama ankstesnė materialistinio ateizmo koncepcija, kurioje nematerialus, antgamtinis dėmuo neįžvelgiamas). Taigi, nepaisant vėlesnių žmonijos pastangų kalbėti apie atskirą nemedžiaginį (nematomą) pasaulį, žmogus savo pasaulėžiūroje, nepajėgia apibrėžti prioritetų ir galiausiai tie pasauliai yra suprantami kaip visa. Todėl Kūrėjas sukūręs visa (medžiagą), bet pats netapatinamas su visa, esmingai neįžvelgiamas. Pasaulėžiūros be Kūrėjo galutinis rezultatas religinėje plotmėje – tai santykis su medžiaga bei iš to išplaukiantys įvairūs prietarai. O labai radikaliose religijose - tai dar ir baimė turėti fizinių kontaktų su tariamai žemesnio dvasinio lygmens žmogumi. Įdomiausia tai, jog netgi visuotinai religingi senovės žydai, kurie vieninteliai turėjo Dievo kaip visa Kūrėjo sampratą, savo tarpusavio santykiuose laikėsi neprisilietimo prie „nešvarių“ žmonių tradicijos. Nors žydų „neprisilietimo“ tradiciją žymėjo jų santykio su Dievu tam tikrus griežtus epizodus, tačiau tuose epizoduose labai lengva įžvelgti ir medžiaginį prioritetą dvasios atžvilgiu. Taigi, nepaisant žydų pranašų teiginių, jog žmogus iš Dievo yra gavęs dvasią, kuri po žmogaus mirties grįžta atgal pas Dievą, dvasinis prioritetas medžiagos atžvilgiu nebuvo aiškiai pabrėžiamas.
Kristus visos žmonijos atžvilgiu padaro nesuvokiamą proveržį – senąjį pasaulėvaizdį bei žmonių pasaulėžiūrą apverčia aukštyn kojom !
Kad toks dalykas buvo neįmanomas to meto žmogui byloja ir tai, jog netgi praėjus dvejiems tūkstančiams metų po Kristaus, žmogaus protas vis dar nepajėgia suvokti pasaulėvaizdžio, kuriame išryškintas dvasinis – mintinis prioritetas visa atžvilgiu. Vis dar yra teigiama bei naujai „atrandama“, kad visa yra Būties, Dievo, Vienio, Absoliuto ir pan. sinonimas, žmogaus sąmonė besąlygiškai tapatinama su fiziniu pasauliu, dvasiniai procesai „vyksta“ įvairių energijų dėka, ir t.t. (Beje, sąmonės tapatinimui su šviesa, galbūt turėjo įtakos krikščioniška dvasinės šviesos metafora).
Tačiau nūdienoje žinoma, jog šviesa, t.y., fotonas (kvantas, medžiaga) gimsta bei gali egzistuoti tik judėjimo dėka. Taip pat žinoma,, kad fotonų judėjimą apsprendžia informacija, kuri pati nors ir nėra judėjimas, tačiau turi prioritetą medžiagos atžvilgiu, t.y., kaip visa atžvilgiu. (Judėjimo aspektu buvo teisūs tie filosofai, kurie teigė, jog pats Dievas nėra judėjimas). Tad dabar visi paminėti dalykai nuosekliai atskleidžia objektyvią tikrovę bei stoja į realiai funkcionuojančio eiliškumo vietas - žmogaus sąmonė turi nemedžiaginę priklausomybę nuo pirminės Informacijos. Taip išryškėja hierarchinis principas: pirmapradė Informacija sukuria antrinę informaciją bei jos nešėją, t.y., žmogaus sąmonės ir kūno vienovę. Bet žmogiškoje vienovėje, sąmonė turi prioritetą savo medžiaginio kūno atžvilgiu. Čia dar kartą galima prisiminti nemokslišką sąmonės ir medžiagos tapatinimą neišskiriant kuriamojo nemedžiaginio prioriteto. Taigi kas dar paaiškėja jei sąmonę besąlygiškai bandome sutapatinti su šviesa? Ogi paaiškėja stulbinamai paradoksalus dalykas. Kadangi tokiame tapatinimo modelyje nėra nemedžiaginio dėmens, t.y., žmogaus dvasinio dėmens kaip tikrovės pažinimo nemedžiaginio instrumento, tai tik šviesos dėka galintis pažinti medžiaginį pasaulį, žmogus negalėtų prisiliesti prie dvasinių - mintinių procesų ir todėl turėtų paskęsti dvasinėje tamsoje (žmogaus laimei, realybėje toks modelis neveikia ir dėl to taip nėra). Kaip žinome, tikrovėje veikia hierarchinis nemedžiaginio dvasinio – mintinio prioriteto principas, kuriuo pasinaudojama sukuriant įvairius prietaisus. (Tokio principo dėka yra galimybė įvairiomis žmogaus fizinio kūno pokyčių tyrimo techninėmis priemonėmis, atskleisti nemedžiaginį sąmonės procesą, pvz., melo detektorius fiksuoja žmogaus kūno pokyčius kaip jo tam tikrų minčių pasekmes, arba tam tikri prietaisai gali fiksuoti kūno spinduliuotės pokyčius priklausomus nuo žmogaus dvasinės būsenos).
Tad iš kur apie tokio hierarchinio principo esmių esmę galėjo žinoti Jėzus Kristus jei to meto medžiagos pažinimas šiandieninių mokslo žinių atžvilgiu buvo niekinis?
Kristus savo mokiniams sako: „Jei jūs turėtumėte tikėjimą kaip garstyčios grūdelis, tai galėtumėte kalnus kilnoti.“ (Analogiškos esmės ištarų Kristaus mokyme yra daug ir jos visos teigia dvasinį prioritetą medžiagai). Šią Kristaus ištarą sugretinus su mūsų aptartais dalykais, galima pasakyti taip: jei žmogaus savo minties dėka, nors maža procentine dalimi sugebėtų apsijungti su pirmaprade Informacija, tai kartu sugebėtų padaryti ir akivaizdų poveikį didžiuliams medžiagos dariniams. Bet žmogiškoji tikrovė šiandieną tokia, kad jis to padaryti negali, nors ir žino, kad prioritetinė informacinė realybė egzistuoja. (Kodėl tokių dalykų žmogus negali įgyvendinti, atsako judėjiškos kilmės religijos. Tiesa, kaip jau matėme iš pateiktų pavyzdžių, žmogus savo minties dėką gali apspręsti savo kūno medžiaginį būvį).
Taigi čia peršasi nuosekli išvada:
Kristus visa savo esybe teigė dvasinį prioritetą medžiagai, t.y., gamtamoksline terminologija tariant, - teigė informacinį prioritetą, kurį mokslo dėka galima atrasti tik šiandieną. Kadangi tokių žinių nebuvo įmanoma gauti iš žmonijos patirties, tai gali reikšti tik viena – Jo sąmonėje šios žinios buvo iš anksto. O tam, kad tokie dalykai galėtų būti tikroviški, Kristaus sąmonėje turėjo būti viena ir ta pati pirmapradė Informacija. Todėl tokį Informacijos ir Kristaus sąmonės susitapatinimą galima traktuoti kaip vieną ir tą patį dalyką. Įvertinus tai, kad pirmapradė Informacija yra prioritetinė medžiagos atžvilgiu ir todėl valdo visus medžiaginius būvius bei struktūras, galima teigti, jog Jėzus Kristus, nors yra tikras Žmogus, tačiau sąmonės susitapatinimo su pirmaprade Informacija dėka, kartu Jis, ir visatos Kūrėjas.
Tačiau, priėję šios išvados, jos mes negalime suabsoliutinti ir pateikti kaip kažkokį labai svarų indėlį į krikščioniško mokymo bendrą kontekstą. Nors ir yra labai daug apie ką pamąstyti tam, kad būtų galima atskirti anachronistinius pasaulėvaizdžius bei pasaulėžiūras, bet kartu turime nepamiršti, jog krikščionybės pagrindinė esmė yra žmogaus dvasinės būsenos raida Jėzaus Kristaus kryptimi. O tam, kaip žinoma, gali pagelbėti teologijos mokslai.