Pradžia / Garsas / Sound
 

Gintautas Gascevičius. ONEIROLOGIJA (Rimti veidai, 2020). Kaip skamba sapno garsas?

Be to, kad yra profesionalus būgnininkas, Gintautas Gascevičius (GINC) groja įvairiausiais daiktais: jo albumuose suskamba akmenys, metalo gabalai, metronomai, vanduo (argi tai daiktas? bet skamba), dėžės ir dar bala žino kas. Pasaulyje daiktų daug, ir visi jie, kaip ir viskas, kas gamtoje, aplinkoje, gali virsti muzika. Kur kas įdomesnė trečiojo autorinio albumo "Oneirologija" koncepcija, kurios pats pavadinimas kalba apie "sapnų mokslą". Tikriausiai tai reikštų, kad naujajame, 49 minutes trunkančiame kūrinyje Gintautas groja sapnais. Iš tikro šis albumas gana vientisas ir primenantis transo būseną, kurioje, kaip ir būna sapnuose bei regėjimuose, pasitaiko ir kažko šiurpesnio, ir malonesnio.

Mindaugas Peleckis
2020 m. Vasario 22 d., 10:05
Skaityta: 134 k.
Gintautas Gascevičius. ONEIROLOGIJA (Rimti veidai, 2020). Kaip skamba sapno garsas?

Groti sapnais, atrasti savo Vidų ir padėti kitiems jį atrasti. Ko gero, tokie kuklūs šio įstabaus albumo tikslai. Visi trys Gintauto albumai ir kažkuo panašūs (visgi eksperimentika), ir skirtingi. Tai labai smagu, nes jis nekopijuoja savęs (ir kitų), nesikartoja.

"Fauste" (septintas kūrinys) klasikinio J. W. Goethe's kūrinio ištrauką, fone vykstant garsų siautėjiimui, skaito aktorius Sigitas Jakubauskas. Tai vienas stipriausių albumo kūrinių (nors išties visi vienodai geri, tai - vientisas kūrinys). Nejučiom imi autoriui pavydėti fantazijos, sunku net pagalvoti, kad taip įmanoma. Be abejo, pasaulio eksperimentinės muzikos istorijoje visko yra buvę, bet ši muzika nėra tiesiog eksperimentas dėl eksperimento, ji turi savo šerdį, širdį, dvasią.

Būtina paminėti dar vieną dailų digipaką iliustravusį dailininką Vilmantą Dambrauską (rasime kelias Gintauto fotografijas, kaip visuomet, įdomiais rakursais su paaiškinimais ir palinkėjimais, padėkomis). Garso korekcijų ir masteringo vėl ėmėsi Gintaras Dzidolikas. Antrajame kūrinyje "Bevardis" girdime Agnės Michailenkovaitės balsą ir vieno žymiausių gitaristų Artūro Liolio Fisherio ("Volis") gitarą.

Gintautas Gascevičius. Vilmanto Dambrausko nuotr.

Vietomis Gintauto muzika primena John Zorn chaotiškumą, kartais linkstama meditacijon. Ją labai gerai pradėti padeda metronomais kūrinyje "Pacemaker" grojusios Lina Jankauskaitė-Paleckienė, Nijolė Jankienė ir Erika Rapalytė.

Aštuntajame kūrinyje (iš viso jų albume - devyni) išgirsime jau pažįstamą Monikos Šaltytės balsą.

Paskutinis "Oneirologijos" kūrinys - ironiškai užvadintas "Motodafe" - vėl savitas, kitoks. Tartum sapnų pasaulio orkestro neskubriai (prieš išbundant) atliekama coda.

Gal banalu, bet neįmanoma neprisiminti kinų išminčiaus Zhuangzi (arba Zhuang Zhou) istorijos "Zhuang Zhou sapnuoja, kad yra drugys". Žinia, išbudęs iš sapno išminčius nesuvokė, ar tai jis sapnavo drugį, ar drugys sapnuoja jį. "Tarp Zhuang Zhou ir drugio turi būti skirtumas! Tai vadinama daiktų transformacija." Viename svarbiausių daosų kūrinių galutinio atsakymo neduota, neduoda jo ir Gintautas Gascevičius, bet greičiausiai galime išgirsti, kaip skamba sapnai. O tai jau kelio pradžia.

P. S. Kas sakė, jog sapnuoti (o ypač valdyti sapnus) lengva? Albumo viršelyje - Sapnų Sizifo Akmuo...

Ankstesnių albumų recenzijos:

http://www.radikaliai.lt/garsas-sound/3966-recenzija-gintautas-gascevicius-fonografijos-2017-portalas

http://www.radikaliai.lt/garsas-sound/4413-gintautas-gascevicius-varava-2018-recenzija-eiti-i-saule

Komentarai