Pradžia / Garsas / Sound
 

SOVIJUS: lietuviško pagoniškojo metalo ir lietuviškos eksperimentinės muzikos ištakos

Apie ypatingą, tartum šešėlyje visąlaik buvusį projektą/grupę SOVIJUS pasakoja pati grupė. Ji buvo labai gerai žinoma kaip viena šiuolaikinės lietuviškosios eksperimentinės muzikos kūrėjų, išleido dvi kasetes 1994 ir 1995 m., o nuo 1991 m. grupės narys Ramūnas Peršonis-Mūnius dalyvavo pirmųjų pagoniško lietuviškojo juodmetalio ir kitokios stilistikos sunkiosios muzikos grupių ABNORMITY, NEMESIS, NAHASH, POCCOLUS, HA LELA, ZPOAN VTENZ, SALA veikloje.

Mindaugas Peleckis, knygai MUZIKA, ĮGARSINTA KRAUJU
2015 m. Liepos 08 d., 11:47
Skaityta: 229 k.
Sovijus - Speigas 4 ... Kablys ... Vilnius - 08.02.2013
Sovijus & Kyrie Oda - 洗心
Sovijus Tibetans (rehearsal)
Sovijus - Prime
Sovijus - Elegant Tears (фестиваль "Вольнае Паветра" Belarus)
Sovijus - extr.of Ilgesys
Sovijus at CreAtuRE live ART 2012
Sovijus - Ancient Like - festival Ad Astra 2012
Sovijus - Atomic World live at the ДАХ-КРАХ-XX Belarus 2013
Sovijus - Atomic World
Sovijus - Ancient Lake
Sovijus - Broktel

Interviu su Ramūnu Peršoniu, 2011 m.

Abnormity buvo mažai žinoma grupė, grotas thrash metal

Abnormity

Grupės sudėtis:
 
Ramūnas Peršonis - vokalas, gitara;
Žydrunas Baukys - bosas;
Sigitas Menkė - būgnai;
Xsylium - tai turejo buti naujas Sovijus pavadinimas, taciau vistik persigalvojau ir palikau seną - Sovijus.
 
Kas del Pagan/Black metal Lietuvoje judėjimo pradžios, tai sunku pasakyti, kas pirmiausiasis visa tai pradejo, nes datos skiriasi mėnesiais. Bet viskas prasidėjo 1993 metais Poccolus ir Nahash susikūrimu. Taip pat reiketu paminėti Anubi, Obtest, kurie irgi pradėjo groti mazdaug tuo pačiu metu. Kiek vėliau atsirado Dissimulation, Meressin, Ha Lela.

Viskas prasidėjo nuo grupės Nemesis, kuri buvo susikūrusi Kaune 1991 metais.

Nemesis

Jos sudėtis buvo:

Ramūnas Peršonis - vokalas, gitara;
Vytas Stankus - gitara (Nahash);
Rimas Lapė - bosas (vėliau grojo Spellbound);
Mindaugas - būgnai (vėliau jis kažkur dar grojo, bet dabar nepamenu).

Tuo metu grojom thrash/death metalo mišinį. Grupė egzistavo apie dvejus metus. Per tą laiką įrasėme vieną repeticinę demo kasetę "Black Spirituality", taciau kadangi įrašas buvo labai prastos kokybes, jo beveik niekur neplatinom. Grojome keliuose koncertuose Kaune, Utenoje ir Siauliuose (deja, dabar nepamenu tu koncertu pavadinimu).

Vėliau, 1993 metais, iširus Nemesis, aš sukuriau Poccolus, o Vytas - Nahash.

Beje, iš pat pradžiu, aš dar kuri laika grojau Nahash grupėj, bet kadangi tada jau gyvenau Utenoje (vazinejimas į Kauną ir pan.), nusprendziau užsiimti vien tik Poccolus.

Gimiau 1972 05 10 Utenoje. Pradėjau groti gitara dar besimokydamas vidurinėje mokykloje. Tada ir įkūriau savo pirmąją grupę - Abnormity. Susikurem apie 1986 metus, bet nieko rimto neįrašėm, buvo tik keli labai prasti repeticiniai įrašai. Koncertų buvo vos keli, ir tie tik Utenoje. Iš kurinių pavadinimų dabar pamenu tik vieną - "Mirties Angelai". Šiaip nelabai sutariau su kitais nariais, norėjau groti sudėtingesnę ir sunkesnę muziką, o jiems neužteko grojimo technikos ir šiaip jie buvo labiau linkę į tą, taip vadinamą, "skudurini" metalą. 

Abnormity (1986-1990)
Nemesis (1991-1993)
Poccolus (1993-)
Nahash (1993-1995)
Zpoan Vtenz (1994-2009)
Sovijus (1994-)
Sala (1995-)
Ha Lela (1996-2000)

Įrašai:

Nemesis "Black Spirituality" (tarp 1991 ir 1993)

Sovijus "Found in the Dark" 1994
Sovijus "Ënkopts" 1996
Poccolus Promo'94
Poccolus "Poccolus"1996
Nahash "Nocticula Hecate" 1994
Halela "Pabudimas"1997
Zpoan Vtenz "Gime Nugalet" 1997
Sala "Ën-Trance" 1997
Sala "Shcut Ente Ring Worts"1998

Patinka originali, bet kartu gili, dvasinga muzika.

Interviu su SOVIJUS fleitininku Mindaugu Suchocku, 2015 m. 

Taigi, kas liečia pačią Sovijaus raidą viskas prasidėjo nuo grupės įkūrėjo Ramūno Peršonio (Mūnis) eksperimentų su elektronine muzika, kurie nors ir išlįsdavo grojant Metalą, ilgainiui pradėjo  reikalauoti atskiro projekto. Ir štai 1994 metai "self-released" albumas: Found In The Dark, toliau 1996 Italų leidyklos išleistas albumas Enkopts. Labai sunku kalbėti apie muziką, kurią kuri, todėl nenorėčiau perdaug kalbėti apie stilius, šakas ar kitas simuliacijas. Tiesiog ką aš galiu, tai šiek tiek  papasakoti apie žmones, kurie prisilietė prie Sovijaus, nes man muzikoje visuomet svarbiausia performerio veidas, jo atspindys savoje kūryboje. Visų pirma tai apie Ramūną, jis tokių grupių POCCOLUS, ZPOAN VTENS įkūrėjas. Tai baltiškos krypties kūryba, susijusi su mūsų mitologija, gamtos jausena. Sovijaus muzika lygiagrečiai vystėsi su projektu "Sala", kuriame kažkurį laiko tarpą dalyvavo Ramūnas. Mūnio muzikos charakteris kupinas gaivališkų gamtos atspindžių galinčių pereiti arba į nostalgiškas formas arba į aršų ir aštrų chaosą. Šiuo metu, jis yra Kauno valstybinio teatro garso režisierius.  Kalbant apie patį Sovijų, tai daug laisvės turinti erdvė, leidžianti nerti į tau rūpinčias garso struktūras  be jokių ribų (tiek vidaus, tiek išorės). Grįžtant prie projekto raidos nuo 1994 iki 2010 m. vyravo grynai elektroninė muzika, nepamirštant  pažymėti, kad tai buvo Ramūno solo projektas.  

Ir štai 2010 m. Gegužė, man sėdint prie KVDT suoliuko ir laukiant kažkokio tai spektaklio prieina Mūnis ir pasiūlo sugrot kažkokiam Armos renginyje (vėliau paaiškėjo, kad tai Insaito atidarymas Kaune), repeticijoms vieta yra, sužinau, kad dar su mumis gros gitaristas, - Andrius. Motyvacija kelių gyvų instrumentų surinkimo elektroninės muzikos projektui buvo paprasta - stipresnis, daugiau spalvos turintis performancas.  Insaito atidarymo koncertas buvo vienas pagrindinių lūžių, Sovijaus istorijoje. Per repeticijas pamatėm,  kad tos erdvės, kuriose plaukiojom buvo artimos mums visiems.  Pasibaigus koncertui buvo aišku, kad to kas įvyko negalima paleisti ir netgi priešingai, - tai reikia vystyti.  Insaito atidarymo koncertui mano greitai sukurpta abstrakcijų  pilna projekcija pasiteisino,  ir supratom,  kad mums reikės žmogaus dirbančio su tuo. Taip atsirado mūsų VJ, vizualistė Laura Vaškevičiūtė (Maya Somma), kurios projekcijos Sovijuje yra atskiras instrumentas - gyvai reaguojantis, sustiprinantis tai, kas joje  vyksta. Maya Somma įneštos organiškos vizualizacijos mums atvėrė naujas galimybes performancuose, taip leisdamos paslėpti mus pačius kaip prietaisus ir labiau  nukreipti klausytoją mums norima linkme. Mano jau anksčiau minėtas Andrius Radavičius - eksperimentinio jazz grupės "laisva struktūra" įkūrėjas, visuomet sugebėjo labai universaliai šokinėti nuo žaismingų gitaros solo iki griausmingų, aršių procesoriaus skleidžiamų garsų visą tai atlikdamas kaip tikras subtilus kartu ir pedantiškas šelmis.

Keliais mėnesiais vėliau prie mūsų prisijungė Arūnas Periokas (būgnai, perkusija), grojąs laisvoje struktūroje, dabar turintis krūvą projektų, tarp kurių šiuo metu pagrindinis: eksperimentinio jazz trio GOBBLEDYGOOK. Arūnas - būgnininkas, kuris  sugebėjo seną bačką, arba paprastą "frame drumą" naudoti kaip solinuką, groti lėkštėmis naudojantis vien tik gitaros stygomis ir t.t. Nors kaip būgnininkui nebūdinga, jis begalo ramus žmogus, tačiau savyje turi tam tikrus jungiklius, kuriems įsijungus Arūno nebelieka, lieka tik gyvastim alsuojantis ritmas.

Kas liečia mane, atėjau nešinas bagažu iš performansų kartu su Ramūnu Jaru, bei folkloro kolketyvų. Su Mūniu susipažinom dirbdami teatre, aš tuo metu buvau  KVDT šviesų dailininku. Man muzikoje visuomet buvo svarbiausia fizinė - vaizdinė imresija, kuri beklausant kūrinio tavyje turi sukelti netik tempimą į vidų, bet ir perteikti jutiminį vaizdą.  

Taigi pirmi dveji metai su nauju sąstatu buvo galinga kūrybinė banga mums visiems. Pradžioje grodavom naudodami Mūnio elektroniką kaip pagrindą, bet po kurio laiko, tiesiog susirinkdavom kelias valandas trunkančiai eksperimentui - improvizacijai. Tai būdavo laikas kai grodami pasiekdavom tokias erdves, kad finale net neatpažindavom kas, ką ir kuom groja. Vyravo absoliuti laisvė viskam. Tuo laikotarpiu kažkokią dėmesio dalį skirdavome naujo albumo kūrimui, bet didelio prioriteto tam nedavėme. Kas apsivertė aukštyn kojomis manau kažkur nuo 2012 m., kai nusprendėme palikti kažką įamžinto ir visas pajėgas skyrėme albumo "Lytėjimai", formavimui, ir gludinimui, gludinimui ir dar kartą gludinimui. Galiausiai 2014 m. pabaigoje  turėjome baigtą albumą (kuris vis dar neišleistas). Ir deja,  tuo pat metu praradome Andrių ir Arūną, manau tiesiog perzulinom viską ką buvo galima zulinti ir šiems žmonėms tiesiog pritrūko oro. Vistik esame jiems labai dėkingi, - skolingi už visas nuostabias akimirkas praleistas tiek studijoje, tiek Lietuvos scenoje, tiek gastrolėse po Pabaltijį, Baltarusiją ir ypač už didžiulius energijos kiekius atiduotus Sovijui.  Dabar scenoje sąstatą sudaro Maya Somma (vj), Archecho No (fleitos, vokalas, efektai), Ramūnas Peršonis (elektronika). Tapome truputį tamsesni ir esame kitame etape, to žyma būtų keli bendri projektai su modernaus šokio teatru "Aura" ir ypatingai su šio teatro šokėja Kyrie Oda, su kuria bendradarbiaujant sukūrėme judesio ir muzikos spektaklį "洗心" (tyra širdis).  

Šiuo metu ant savo sprando turime leiblo, kuris galėtų  išleisti "Lytėjimus" fiziniame pavidale, paieškas. Krūvą nesutvarkytų įrašų ir nepaliaujamai plūstančias naujas idėjas. Esame gyvi tuo, ką darome...

Nuorodos:

https://sovijus.wordpress.com

https://www.facebook.com/pages/Sovijus/175670162474722

洗心 from Archecho No on Vimeo.

 
Komentarai