Per savo egzistavimo amžių (13,77 mlrd. metų) šviesa nukeliavo milžiniškus atstumus ir tokiu būdu apibrėžė matomos Visatos ribas. Tačiau kas yra už besiplečiančios Visatos ribų? Į kur ji plečiasi? Į didesnę Visatą? Į nieką? – klausia straipsnio autorius.
Taigi kokia mokslininko aiškinamų minčių pagrindinė esmė? Ogi ta, jog jei iš savo galaktikos (iš kurios mes matome Visatą kaip besipučiantį burbulą ir kurio centre randamės), mes save teleportuotume į pačią tolimiausią nuo mūsų nutolusią galaktiką, tai taip pat atsidurtume analogiškoje vietoje stebimos Visatos atžvilgiu (iš tolimiausios galaktikos vėlgi stebėtume Visatą kaip besiplečiantį burbulą, kurio centre mes randamės). Tačiau kitaip vaizdžiai kalbant apie Visatą ir pasinaudojant populiaria besipučiančio futbolo kamuolio analogija, pastebime, kad galaktikos randasi kamuolio paviršiuje, o paviršius juk centro neturi, centrą gali pažymėti kur tik panorėjęs – sako Paulas Sutteris. Tad šiuo atveju klausimas ar gali būti kažkoks Visatos kraštas tampa nereikalingas nes pasakymas besiplečianti visata reiškia, jog galaktikos tolsta viena nuo kitos. Tik tiek, – tad jokio krašto ir jokio burbulo su centru! Bet šis analoginis modelis yra dvimatis, o mes akivaizdžiai matome, jog visata plečiasi į trečią išmatavimą. Fizinėje tikrovėje taip ir yra - reali Visata trimatė. Ar yra ketvirtas išmatavimas į kurį galėtų plėstis visata? – klausia mokslininkas. Ir čia pat atsako: galbūt yra, o galbūt nėra. Be abejonės matematiškai įsivaizduojant ketvirtą išmatavimą mūsų trimatė Visata turėtų kraštą. Tačiau ketvirtas išmatavimas nebūtinas nes mes galime išsamiai, nuosekliai, matematiškai paaiškiname Visatą ir trijuose jos matmenyse, kurie mums piešia Visatos vaizdinį be jokio krašto, be jokios galimos plėtimosi vietos – samprotauja astrofizikas. Tačiau čia pat Paulas Sutteris priduria padarydamas galutinę išvadą ; „Prisipažįstu, man sunku suvokti šią koncepciją. Bet būtent čia ir slypi visas grožis kaip paaiškinti Visatą pasitelkus matematiką: mes galime kurti koncepcijas, kurių mūsų smegenys pačios nesugeba suvokti !“
Negalime nesutikti su tokia nuostabia mąstančio ir todėl prieš Visatos neįmintas paslaptis save nukarūnuojančio proto išvada. Juolab, jog nūdienoje tapo įprasta, kad buitiniais klausimais (plačiąją prasme) apsiribojantis tam tikro žmogaus protas save laiko visažiniu.
Tad ar galima ką nors dar pridėti prie žymaus mokslininko minčių ir taip bandyti su juo tarsi polemizuoti, stumiat mūsų protus į dar didesnį Visatos bei žmogaus nesuvokimą?
Būtina ! Pats astrofizikas tarsi provokuoja tokią polemiką, kadangi naudoja tokius žodžius ir mintinius eksperimentus, kurie fizikos mokslo teikiamų žinių atžvilgiu prašosi platesnių paaiškinimų.
Taigi pradžioje atkreipkime dėmesį į tai, jog Paulas Sutteris bando ieškoti Visatos vaizdinio ne tik fizikos ir matematikos mokslų griežtai apibrėžtų koncepcijų kontekste, bet ir gamtamokslio atžvilgiu antgamtiškumą išreiškiančio žodžio niekas dėka.
Kodėl nieko samprata gamtamokslyje yra naudojama tik kaip filosofinė ir iš jos nėra jokios mokslinės naudos? Ogi todėl, kad gamtamokslis pripažįsta tik tai ką gali pažinti ir apibrėžti, t.y., Visatą sudarančią medžiagą. Taigi čia priimtina kalbėti tik apie medžiaginius – gamtinius dalykus, o žodis niekas reiškia, kad jokios medžiagos nėra. Taigi samprotavimas, kad po Didžiojo sprogimo besiplečianti Visata užpildo nieką kvantinės prigimties medžiaga yra nuoseklus. (Žodžio medžiaga sinonimas yra materija – energija, kuri pagal pagrindinį fizikos dėsnį niekur nedingstą, o tik keičia formą).
Dabar eikime prie kito klausimo, – prie Paulo Sutterio mintinio eksperimento, kurio dėka galime persikelti į toliausiai nuo mūsų nutolusią galaktiką. Čia viena iš esmių ta, kad fizikos mokslo pažintos medžiagos bei Visatos atžvilgiu žmogaus mintis ir jos dėka gimusios idėjos yra niekas. Minčiai negalioja fizikinės konstantos ir medžiagoje nepriekaištingai veikiantis mechanistinis principas, kuris neviršija šviesos greičio. Todėl astrofizikas sako, jog norėdami teleportuotis, turime atmesti sveiko proto ribas (Tačiau nesako, jog jo aiškinimas apie Visatą bus išprotėjusio žmogaus samprotavimas). Juk pirmiausia moksliniu požiūriu užkliūna tai, kad teleportacijos procese išskaidyto žmogaus kūno subatomines dalelės negalės pranokti mechanistinio principo ir todėl niekada negalės pasivyti tolstančios galaktikos. Tačiau iš žmogaus sąmonės kilusi mintis tai padaryti gali ir be kūno – savo kūną galime palikti sėdėti patogiame fotelyje.
Tad tęskime mokslininko pradėtą mintinį eksperimentą. Jo metu, mes neapsistokime toliausiai nuo mūsų nutolusioje galaktikoje, o praskriejus Visatą imkime ją stebėti iš nieko matmens. (Nepaisant to, kad žodis „matmuo“ asocijuojasi su jo apibrėžties galimybe, mes šį žodį panaudosime kaip neapibrėžtą, juolab, jog eksperimentas vyksta mumyse realiai egzistuojančios, tačiau fizikos mokslo neapibrėžtos minties – nieko dėka). Iš šio nieko matmens, turėtume matyti Visatą kaip Didžiojo sprogimo sukurtos medžiagos pučiamą burbulą (nebūtinai taisyklingos geometrinės formos), kurio paviršiuje išsidėstę galaktikos. Tačiau to negana! Iš nieko matmens, mes galime stebėti medžiagą bei jos raidą (Visatą) ne tik jos kuriamame laike ir erdvėje. Vienu ir tuo pačiu laiko momentu, mes galime stebėti nieko atžvilgiu ir visiškai niekinį singuliarumą bei iš jo sekusi visai menką Spragtelėjimą (vadinamą Didįjį sprogimą). Taip įmanoma, nes mūsų minčiai neegzistuoja nei laikas, nei erdvė. Taigi iš nieko matmens puikiausiai matome labai aiškiais kraštais apibrėžtą trimatę medžiaginę, į nieką besiplečiančią Visatą, kurios vaizdas atitinka mūsų proto pasisavintas mokslo žinias apie ją. Tačiau Visatos vaizdas nėra svarbiausias dalykas.
Tad esminis klausimas: ar nieko matmuo tikrovėje gali realiai egzistuoti?
Kaip minėjome, fizikos mokslo atžvilgiu nieko sąvoka neturi jokios prasmės, nors tas pats mokslas yra sukurtas minties – nieko dėka. Galbūt žmogaus medžiaginio kūno ir nieko vienovė nūdienoje nebereikalauja įrodymų, ir kaip savaime aiški egzistuoja žmoguje, bet ne Visatoje? Juk besiplėsdama Visata tarsi turėjo nebepalikti vietos niekui – turėjo nieką pilnai užpildyti savo medžiaga (žinoma, išskyrus neginčijamą žmogaus nieko atvejį). Todėl Visatą sudarančios medžiagos atžvilgiu, galbūt rimčiau neverta nė kalbėti apie nieko kažkokią veikiamąją galią tai medžiagai. Juk tai būtų kalba ne apie ką kita, o apie antgamtinę jėgą. Būtent, antgamtines jėgas gamtamokslis paneigia savo moksliškumu!
Taigi kaip su tais dalykais yra iš tikrųjų?
Įdomiausiais faktas tas, kad fizikos mokslui skverbiantis į medžiagos paslaptis, nieko matmuo iš tikrųjų realiai sutinkamas. Tačiau niekas postulatiškai (nereikalaujat įrodymų) yra perkeltas į medžiagą (t.y., niekas sutapatintas su medžiaga) nes niekas medžiagą pranoksta ir todėl mokslui nepasiekiamas. Tiksliau sakant, niekas pranoksta šviesos greitį, o kartu ir mechanistinį medžiagos sąveikos principą, t.y., principą, kurio dėka galima apibrėžti sąveikaujančias gamtos jėgos. Kaip žinoma, mechanistinis principas reiškia ir tai, kad visos gamtos jėgos cirkuliuoja medžiagos dėka (pvz. vieną iš keturių mokslui žinomų jėgų, - gravitacinę jėgą perduoda gravitonas). Jei moksle surandamas reiškinys, kurio negalima paaiškinti šiuo principu, tai iš tiesų reiškia, kad surandama jėga pranokstanti gamtinę. Todėl mes tokią jėgą pagrįstai galime pavadinti antgamtine.
Dabar pabandykime užčiuopti vieną iš pačių slidžiausių gamtamokslio grandžių kalbant apie nieko poveikį medžiagai (arba antgamtiškumą).
Labai akivaizdžią slidžią vietą vienovėje tarp medžiaginio ir nieko tikrovių parodo fotonų sieties reiškinys. Šis reiškinys, tarp pačių įžymiausių pasaulio fizikų tapo ginčų objektu dar tik gimstant kvantinei mechanikai. Sieties reiškinio esmė ta, jog šviesos nešėjai fotonai, tarpusavyje gali keistis informacija neprarasdami laiko. Einšteinas tokį reiškinį pavadina metaforiškai: „vaiduoklišku veikimu per atstumą“. Nesurandant galimybių šį reiškinį paaiškinti fizikos žinių kontekste, priimamas postulatinis sprendimas – dalelės sieties savybes turi iš anksto. Tad sugrįžtama į gamtinę tikrovę, bet tai nereiškia, kad tokiu būdu fizikos mokslas sugebėjo tikrovę apibrėžti objektyviai. Taigi medžiaginėje tikrovėje, dalelių savybės tėra pasekmės, o pirminė jų nemedžiaginė priežastis tegali žadinti mokslininko fantaziją, tačiau gamtamoksliui ji niekada nebus pasiekta ir apibrėžta. Tačiau nemedžiaginė tikrovė egzistuoja!
(Pvz., eksperimentinis nūdienos mokslas neginčijamai žino, jog niekada negalės pateikti fizikinės teorijos, paaiškinančios, kas nulėmė subatominių dalelių savybes, kurių dėka atsirado atomai ir jų jungtys, nulėmusios medžiagos atsiradimą, būtiną gyvybiniams procesams, bei reikiamą materialią tikrovę, užtikrinančią tų procesų galimumą).
Kitaip yra su galimomis stebėti dalelių savybėmis. Jomis pasinaudodamas pastarųjų metų mokslas kuria informacijos perdavimo technologijas ir pan. Deja, populiariai aprašant tokius dalykus atsiranda šiokios tokios painiavos. Pavyzdžiui.: Kaip ir dera moksliškai, omenyje turint tai, kad informacijos nešėjas yra medžiaga, pasirodo straipsnių, kuriuose rašoma, jog naujausių eksperimentų metu informacijos perdavimo greitis viršijo šviesos greitį. Tikrai taip gali būti, tačiau eksperimentatoriai tegali „prisiliesti“ tik prie dalelių, o jos jau savo sieties dėka sugeba pranokti laiką ir erdvę. Taigi ne pačios dalelės viršija šviesos greitį, o jų tarpusavio informacijos perdavime nesugaištamas laikas. Šio reiškiniu mokslas ir pasinaudoja. Tik tiek. Subatominių dalelių tarpusavio informacijos pasikeitimo neprarandant laiko pagrindu yra pagrįsta holograminės Visatos hipotezė. Kadangi dalelės yra užpildę milžinišką Visatą, tai tokiai globaliai siečiai paaiškinti įvedama informacinio lauko sąvoka, kurioje iš esmės nebelieka nei laiko, nei erdvės nei greičio sampratos – informacija milžiniškoje erdvėje cirkuliuoja akimirksniu. Tačiau objektyvioje tikrovėje, šis informacinis laukas yra nemateriali todėl gamtamokslio neapibrėžta jėga galinti keisti medžiagos būvį. Taigi matome, kad tas niekas objektyvioje tikrovėje ne toks jau niekas. Niekas ne tik kad nebuvo „išstumtas“ iš singuliarumo besiplečiančios Visatos, bet ir pats ją formavo.
Šiek tiek patyrinėję nieką, galime bandyti komentuoti bei atsakyti Paulo Sutterio kolegų iš CERN mokslo centro keliamą klausimą: Kas atsitinka su informacija kai viena dalelė patenka į juodąją bedugnę, o kita ne?
Nors turime labai platų klausimą ir apie jį galima samprotauti visiškai prieštaringai, tačiau svarbiausias dalykas aiškus – informacija neišnyksta. Bet ji gali keistis. Taigi pirmuoju atveju galima aiškinti, jog juodoji bedugnė (tai tam tikras medžiagos būvis dar vadinamas juodąją skyle) pakeičia dalelių tarpusavio informaciją, kuri kartu pakeičia ir tų dalelių elgesį. Tad čia išeitų, kad medžiaga pirminė ir ji pati kuria informaciją savo pačios būvio pokyčiams. Tačiau pastarasis atvejis nesuvokiamas mūsų aptartų žinių kontekste. Todėl nepalyginamai geriau šį klausimą paaiškina atvirkštinis antras atvejis, jog būtent informacija yra pirminė ir ji apsprendžia medžiagos elgesį. Informacija valdo daleles ir tokiu būdu sukuriama juodoji bedugnė bei kiti medžiaginiai (gamtiniai) procesai. Tokį atsakymą pagrindžia ir ankstesnis atsakymo ieškojimas kalbant apie Visatos ribas (kraštą). Kad ir kaip bandytume įsivaizduotume singuliarumą, tačiau neginčytina, jog būtent jis pagimdė šiandieniniam mokslui pažinią medžiagą, kuri apibrėžė tam tikrą kintančią erdvę nieko atžvilgiu. Jei niekas būtų buvęs pačiame singuliarume, tai negalėtume kalbėti apie Visatos ribas (nežinotume kieno atžvilgiu jas apibrėžti). Šiuo atveju niekas būtų medžiagoje. Čia prisiminkime kaip mokslas išsprendė sieties reiškinio problemą. Juk informacija apsprendžianti dalelę elgesį buvo perkelta į dalelę ir traktuojama kaip jos savybė. (Beje, minėtu sprendinio pagrindu CERN mokslininkai formuluoja klausimą, todėl jų atsakymas tegali apsiriboti mūsų ankstesniu pirmuoju atveju). Taigi nuosekliai sudėliojus apmąstymus apie medžiagą ir ją užpildžiusią Visatą į platesnių žinių kontekstą, gaunasi, kad niekas buvo anksčiau negu singuliarumas.
Atėjo laikas apibendrinanti mūsų samprotavimus.
Lakoniškai kalbant apie nieko egzistavimo faktą yra štai taip: Mokslui negalint paaiškinti nieko, jis sutapatinamas su medžiaga, t.y.. didesnius medžiagos darinius (o tai gali būti tik mažytis atomas) „kurianti dalelė tampa protinga“ (o juk kaip matėme tikrovėje, nei ta dalelė kuria, nei ji yra protinga) . Arba dar paprasčiau kalbant apie antgamtinės jėgos apėjimą kaip labai slidžią vietą moksle, galima sakyti: kad mokslui būtų galima surasti galimybę „prisiliesti“ prie antgamtinės jėgos, ši jėga priskiriama gamtinei.
Akivaizdu, jog nūdienos gamtos mokslus atstovaujantys tam tikri mokslininkai skatina mąstančio proto proveržį iš materialios trimatės Visatos sampratos. Tačiau suradus realiai egzistuojantį (o ne menamą matematinį) ketvirtą matmenį, akivaizdžiai pastebime tokį dalyką: šis gamtamokslio neapibrėžiamas matmuo (šiame tekste sutapatintas su nieku, informaciniu lauku) savo pagrindine esme visiškai atitinka Jėgą apie kurią kalba senovės tam tikros monoteistinių religijų ir filosofijų kosmologijos. Tad galime pastebėti labai įdomų dalyką: Atsakydami į CERN astrofizikų klausimą, pamatome, kad pirmasis samprotavimas atitinka tolimųjų Rytų, o antrasis artimųjų Rytų religinę – filosofinę kosmologiją.
Tad apibendrinimą galime užbaigti retoriniu klausimu: Kur dingsta žmogaus turima informacija, kai jo kūmą sudaranti medžiaga pakeičia būvį ?
P.S. Turėtų būti tarsi savaime aišku, kad nieko jokiu būdu negalime tapatinti su mokslininkų kalboje apie Visatos medžiagą naudojamais žodžiais: pvz. tamsioji medžiaga, tamsioji energija ir pan. Nepaisant kas apie tai mažiau - daugiau mokslui žinoma, visi šie dalykai priklauso energijos tvermės dėsniu aiškinamai medžiagai, kuri egzistuoja trijuose matmenyse.