Pradžia / Garsas / Sound
 

NAUJIENA. Recenzija. MANO JUODOJI SESUO - Svetimi (2017, Garsų gelmės). Mes - begalybėje, kažkieno tuštybėje

Šis albumas ypatingas dėl kelių priežasčių. Vardinu atsitiktinai, nes kiekvienam kažkuri priežastis gali atrodyti svarbesnė už kitą: a) tai labai estetiškas leidinys (pirmasis renginių organizatorių GARSŲ GELMĖS diskografijoje), priversiantis ir didžiausius viniloskeptikus suabejoti, ar LP formatas yra tik mada, ar tikrai labai geras dalykas; b) panašiai, kaip ir THE STATION, leidinys ne tik estetiškas, bet ir praktiškas: jame yra ir CD, bukletas su dainų tekstais, plakatas, lipdukas ir net sertifikatas (tokių leidinių tėra 250, tad laimingas tas melomanas, kuris jį turi); c) Lietuvos darkwave pradininkų ir lyderių MANO JUODOJI SESUO sugrįžimas (albumo laukti reikėjo šešerius metus) jau savaime yra įvykis, vertas didžiulio dėmesio. O dabar apie viską - kiek plačiau (taip pat pridėtas naujausias vaizdo klipas).

Mindaugas Peleckis
2017 m. Spalio 11 d., 13:02
Skaityta: 75 k.
NAUJIENA. Recenzija. MANO JUODOJI SESUO - Svetimi (2017, Garsų gelmės). Mes - begalybėje, kažkieno tuštybėje

Lygiai prieš dešimt metų kauniečių grupė MANO JUODOJI SESUO (MJS) buvo pripažinta geriausia Lietuvos gotikinio roko grupe. Nenuostabu: 1991 m. iš gotų POST MERIDIAN, tais pačiais metais įrašiusių ir po metų išleidusių vienintelį albumą JAUSMŲ KALENDORIUS, kilusi MANO JUODOJI SESUO, kartu su SIELA ir dar keliomis mažiau žinomomis grupėmis visąlaik buvo Lietuvos gotikinės muzikos pažiba. Gotikinis rokas skambėjo pirmajame MJS albume BYRA BYRA KAROLIUKAI ir šiuose, pirmuosiuose, grupės klipuose:

Vėliau MJS kiek keitė skambesį, kaip tai darė ir SIELA, pradėjusi nuo panašios muzikos į tą, kokią grojo Viktoras Cojus, tuomet perėjusi į TSOM, FOTN ir panašių grupių stilistikos gotikinį roką, vėliau pradėjusi eksperimentuoti su akustika ir kt. MANO JUODOJI SESUO pasuko elektronikos link ir tapo puikia darkwave grupe, kurios muzika turėtų patikti ir LEMON JOY, ir DEPECHE MODE, ir bet kokios gotikinės, tamsios muzikos gerbėjams.

Pirmojo albumo kasetė atrodė štai taip:

Naujasis albumas - tikras šedevras. Vienuolika kūrinių su prasmingais tekstais (juos galime skaityti dailiame buklete beklausydami arba CD, arba labai įspūdingos, permatomos, raudonos plokštelės), puikia elektronine muzika, padabinta tamsiais ritmais. Niekada (beveik) nerašau balų, bet šiam leidiniui, kaip ir šiam albumui, - dvidešimt balų iš dvidešimties (nemėgstu dešimtbalės sistemos). Jis įeis į Lietuvos muzikos įstoriją, kaip jau įėjo ir pati grupė MANO JUODOJI SESUO (beje, labai vykęs pavadinimas, kurį feisbuke kai kas net bando kopijuoti savo nick'ui).

Kuri daina geriausia? Čia aš prastas sufleris, nes man patiko visos (tiesa, pati pirma labai puikiai įveda į albumo nuotaiką): albumas vientisas, nenuobodus, galima sukti ir sukti jį iš naujo.

42 minutės kokybiškos muzikos išties neprailgsta, tad žemai lenkiu savo plačiabrylę įsivaizduojamą skrybėlę prieš grupės muzikantus (pirmiausia, žinoma, lyderį Mindaugą Budniką), leidėjus GARSŲ GELMĖS, dizainerę Domantę Nalivaikaitę, žiūriu į lpduke pavaizduotą RA akį (gal MJS masonai?).

Iš akmens liko dulkės

Tu seniai užmaršty

Aukso raidės per smulkios

Gyvenimui užrašyt

("Tu seniai užmaršty")

Mano Juodoji Sesuo ‎– Svetimi

Garsų Gelmės ‎– GG001

Vinyl, LP, Red, CD, Limited Edition, Numbered, Gatefold

Išleista 2017 m. rugsėjo 1 d.

A1     Tu Seniai Užmaršty     
A2     Kiek Trunka Viena Sekundė     
A3     Į Save     
A4     Svetimi     
A5     Tik Laikinai     
B1     Info Sraute     
B2     Rytoj (Kai Tyla Virs Sakiniais)     
B3     Baltai     
B4     Vacuumas     
B5     Baimė     
B6     Avelon     
CD-1     Tu Seniai Užmaršty     3:49
CD-2     Kiek Trunka Viena Sekundė     4:58
CD-3     Į Save     3:47
CD-4     Svetimi     4:31
CD-5     Tik Laikinai     3:50
CD-6     Info Sraute     3:21
CD-7     Rytoj (Kai Tyla Virs Sakiniais)     4:38
CD-8     Baltai     3:25
CD-9     Vacuumas     1:43
CD-10     Baimė     3:38
CD-11     Avelon     4:14

Įrašyta, masteris – PolygonSound Studio.

    Gitara – Mantas Petraitis
    Klavišai – Egidijus Čilčius
    Žodžiai ir muzika, masteris, vokalai, gitara, klavišai – Mindaugas Budnikas
    Vokalas 4 ir 9 dainose – Mindaugas Vičiūnas

Naudingos nuorodos:

https://www.facebook.com/pg/ManoJuodojiSesuo

https://soundcloud.com/mano-juodoji-sesuo

https://www.discogs.com/artist/347366-Mano-Juodoji-Sesuo

https://www.youtube.com/user/manojuodojisesuo/videos

Grupės istorija (pagal jos Facebook paskyrą):

1991-ųjų rudenį, atskilę nuo grupės Post Meridian, Barbora (vokalas) ir Mindaugas (gitara, klavišiniai), pradeda groti savarankiškai ir 1992-ųjų ankstyvą pavasarį įrašo 13 dainų būsimam albumui. Mano Juodoji Sesuo debiutuoja balandį FIDI šventėje bei kultiniame „Pačių blogiausių grupių festivalyje“ Vilniuje. Duetas dėl unikalaus Barboros balso ir savotiškų Mindaugo gitarinių partijų lyginamas su Dead Can Dance, The Cure ir Cocteau Twins. Radijo stotyse pasirodo singlai – „Tiesi rankas į dangų” ir „Byra byra karoliukai”, kurie pasiekia pirmąsias vietas M-1 ir Radiocentro topuose. Vasarą duetas nutaria patobulinti ir perrašyti albumą, tačiau įrašams įpusėjus vokalistė Barbora netikėtai išvyksta į Ameriką... Jai išvykus, rudenį išleidžiamas debiutinis albumas „Byra byra karoliukai”. Mindaugas nenutraukia veiklos, į MJS pakviečia savo vaikystės draugą Dainių, ir 1993-čių metų rudenį įrašo 5 dainų demo kasetę „Saulės dienos”. Titulinė daina papuola į Zona Rec. rinkinę kasetę „Kitaip”. Lyginant su pirmuoju albumu, muzikinis stilius pasikeičia - tampa sunkesnis, atsiranda daugiau gitarų, Mindaugo dainavimas romantiškesnis ir ne toks alternatyvus kaip Barboros. Grupė pradedama tapatinti su The Sisters Of Mercy.

1993 m. pabaigoje ir 1994 m. pradžioje Mano Juodoji Sesuo kuria ir įrašinėja naują albumą. Jis, pavadintas „Reinkarnacija”, pasirodo 1994-ųjų pradžioje po Bomba Rec. ženklu. Šių kasečių išleidimas pristatomas dideliu koncertu Kauno Akademiniame Dramo teatre ir plačiai nušviečiamas respublikinėje spaudoje. Pirmasis videoklipas „Nuvytusios gėlės” 7 savaites išsilaiko laidos Studija MT videotopo antroje vietoje. Daina „Nejaugi tai tu” papuola į vokišką rinktinį diską „The Torturer vol. 2” greta žinomų grupių House Of Usher, Corpus Delicti.

1995 žiemą nauji muzikantai - būgnininkas Henrikas ir klavišininkė Jurga prisijungia prie dueto. Pavasarį pasirodo naujas EP „Sesuo”, kuriame skamba trys naujos dainos ir keturios koncertinės senesnių dainų versijos. 1995 metus galima laikyti pačiais aktyviausiais grupės gyvavimo metais: sugrota daugiau nei 50 koncertų. Tame tarpe grupė MJS dalyvauja ir legendinės grupės Foje „Kai perplauksi upę” turo baigiamajame koncerte, Vilniaus Vingio Parke, „Sparnų” festivalyje Prienuose.

1996 m. Mano Juodoji Sesuo išleidžia albumą „Belamy”. Dainos „Šaltą Rytą”, „Belamy” sėkmingai sukasi radijo stočių eteryje. Grupę palieka būgnininkas Henrikas ir MJS vėl grįžta prie programuojamų mušamųjų. Kolektyvo koncertinis aktyvumas sumažėja, tačiau naujų dainų kūryba tęsiasi, ir 2001 metų gruodžio mėnesį įrašomas, o prieš pat Naujuosius metus išleidžiamas naujas albumas „Synthetique”. Beveik ketverių metų ieškojimų laikotarpis gerokai pakoreguoja iki tol vyravusį rokinį skambesį ir instrumentuotes bei muzikos koncepciją. Atsiranda didelė dozė elektronikos ir progresyvių šokinių ritmų, suvienytų šaltu ir niūriu skambesiu. Vieninteliai išlikę panašumai su ankstesniais albumais - tik charakteringas Mindaugo vokalas ir bendra romantiška bei ilgesinga muzikos nuotaika. Pagrindinė naujojo albumo idėja, kuri atsispindi ir pavadinime (pranc. „synthetique” - „netikra”), - aplinkinio pasaulio susvetimėjimas, netikrumas.

Pavasarį vykusiame festivalyje ''Kunigunda Lunaria'' grupė pristato albumą ganėtinai pagausėjusiam gotikinės muzikos gerbėjų ratui. MJS po beveik pusantrų metų pertraukos vėl pasirodo scenoje.

2003-tieji prasideda ilgai planuotu ir įgyvendintu „Synthetique” turu. Grupę palieka klavišininkė Jurga - jos vietą užima Živilė iš cybercore kolektyvo Xess. Spalio mėnesį iš MJS išeina bosistas Dainius. Prie Mindaugo ir Živilės, prisijungia Rosvaldas „Rosva” (anksčiau žinomas kaip tanzmetal grupės Liūnuosna gitaristas/vokalistas). Taip atsinaujinusi ir sustiprėjusi kauniečių trijulė sugroja Rygos klube „Depo”. Vėliau seka gan gerų atsiliepimų ir įvertinimų sulaukęs pasirodymas 2003 m. žiemą Vilniuje, kasmetiniame „Velnių Malūne”.

2004-ais, praėjus dviems metams po ankstesniojo albumo, digipack CDr formatu išleidžiamas naujasis įrašas – „Dogmatic“. Tai pirmas grupės darbas, įdainuotas angliškai. 2004 metais seka pasirodymai festivaliuose „Mėnuo Juodaragis” ir „Velnių malūnas”. Daina „Help” įtraukta į vokiečių žurnalo „Gothic” išleistą tarptautinį rinkinį „Goth Is What You Make It 4”.

2005 metais - pirmasis grupės koncertas kaimyninės Lenkijos sostinėje Varšuvoje, Rytų Europos tamsiosios scenos grupių festivalyje Dark East music Meeting. Vasarą apšildoma žymi amerikiečių gotikinė grupė The Cruxshadows Vilniuje, koncertuojama grupių Xess, Saprophytes albumų pristatymuose bei jau minėtame „Velnių malūne”.

2006-aisiais grupę palieka klavišininkė Živilė, tad su MJS koncertuose pasirodo kaip niekad gausus kviestinių muzikantų būrys. Pasirodymai kasmetiniame „Kunigunda Lunaria“ renginyje, keletas koncertų Žemaitijoje, atlikta „gyva“ akustinė programa Žeimių dvare. Liepos mėnesį - bene ryškiausia žymė grupės koncertinėje veikloje: Mano Juodoji Sesuo puikuojasi žymiausio Lenkijos dark independent festivalio CASTLE PARTY afišose greta VNV NATION, DE/VISION, CLAN OF XYMOX, LEAVES' EYES, FUNKER VOGT, THE BIRTHDAY MASSACRE, THEODOR BASTARD. Metų pabaigoje pradedami vaizdo klipo filmavimo, montavimo darbai dainai „Ar gali prisimint” (naujai 2007 versijai).

2007 metais vyksta intensyvūs geriausių dainų albumo paruošiamieji darbai, prie grupės prisijungia būgninkas Valdemaras, plačiau žinomas kaip „Wendigo” iš Comedia d'el arte, vyksta koncertai Varšuvoje, Gothic.pl organizuojamame festivalyje bei Vilniuje, klube „New Style”, o metų pabaigoje išleidžiamas geriausių dainų rinkinys „Essential Curse - The best of MJS 1992-2007“. Jame surinkti skambiausi hitai ir iš užmaršties prikelti vaizdo klipai, žymintys grupės 15-os metų kūrybinį kelią. Albumą išleidžia nepriklausomos muzikos leidykla Dangus, kuri „Essential Curse“ pristato kompaktinės garso plokštelės formatu, o didžiausiems gerbėjams skiria riboto tiražo CD versiją kartu su DVD. Albumas pristatytas Vilniuje, festivalyje „Velnių Malūnas“.

2008 m. sausio pabaigoje su rinkiniu supažindinama ir Kauno publika klube „The Face“. Po mėnesio laimėjimas „geriausios gothic grupės“ nominacijoje ALT' 2007 apdovanojimuose, o po paskutinio koncerto gegužę studentiškame festivalyje RAFES prasideda pauzė Mano Juodosios Sesers koncertinėje veikloje.

2010 m. gimsta pirmieji juodraštiniai naujų dainų variantai, dvejonės, ieškojimai ir bandymai išsivysto į apčiuopiamus naujo albumo apmatus.

2011 m. Dirbama prie albumo, kolektyvą palieka būgninkas Wendigo, prisijungia klavišistas Edemocas. Išleidžiamas ir pristatomas naujas albumas „recall“ .

2012 m. po ilgos pauzės MJS vėl scenoje, pasirodymas Rygoje „Nabaklab" kartu su švedų synthpop EBM grandais COVENANT, seka eilė koncertų Lietuvoje, pristatančių albumą „Recall“, pavasarį grupę palieka gitaristas Rosvaldas, jo vietą užima Mantas, grojęs Comedia d’el arte ir Mogadishu kolektyvuose. Grupė koncertuoja klube „Propaganda“ kartu su italais Spiritual Front, bei renginyje „Kauno dienos“. Rudeniop groja „Halloween“ šventėje Rygoje ir Vilniuje su poproko korifėjumi Aleksandru Makejevu.

2013 m. - pasirodymai festivaliuose „Dargana“ (prie kurio atgaivinimo didžiaja dalimi prisidejo pati grupė) bei „Varnanaktis“. Vasaros viduryje draugų iniciatyva ir kvietimu Mano juodoji sesuo vyksta koncertuoti į Norvegiją, Bomlo miestelį. Gruodžio 11d. išleidžiamas dviejų dalių rinkinys „Reversion“.

Komentarai